KRZYSZTOF GARBACZEWSKI OPOWIADA O SWOIM FILMIE DLA PROJEKTU "W DOMU" HBO POLSKA
"Ślimak" to debiut Krzysztofa Garbaczewski w charakterze reżysera filmowego, jednak na dobrą sprawę językiem filmowym Garbaczewski w swojej twórczości posługuje się już od wielu lat. Wystarczy zobaczyć chociaż jeden jego spektakl teatralny, aby utwierdzić się w przekonaniu, że kino i teatr mogą bardzo sprawnie się przenikać.
Garbaczewski tak mówi o swoim filmowym debiucie:
Od wielu lat ten wątek się pojawiał. Taka ochota, aby gdzieś wskoczyć na to terytorium, bo przekraczając teatralność w różnych mediach, praca z kamerą w pewnym momencie stała się czymś interesującym. Myślę, że ta przygoda jest bardzo ciekawa i wciągająca w nurt filmowy.
W "Ślimaku" na ekranie możemy podziwiać samego Krzysztofa Garbaczewskiego oraz aktorkę Sandrę Korzeniak. Wszystkie filmy, które powstały dla projektu "W domu", zrodziły się w ramach artystycznego manifestu: musiały dziać się w czasie pandemii, ich długość miała nie przekraczać 10 minut i uwzględniać wprowadzone na ten czas restrykcje. Artyści musieli przygotować filmy samodzielnie w czasie 4 tygodni, mając pełną dowolność w kwestii doboru formy i gatunku. Krzysztof Garbaczewski "Ślimaka" zapowiedział w następujący sposób:
Uprawiając ogród zauważasz, że czas nie jest linearny, raczej odrealnia, i sprawia, że coraz bardziej przypominasz wirtualnego ślimaka, który nosi na grzbiecie swój dom z serpentyny. Jej proporcja, to matematyczny ciąg, algorytm strachu, a wstręt to tylko stan przejściowy, na drodze do miłości.
Forma, w jakiej został zrealizowany nasz wywiad, jest dość nietypowa, bowiem Krzysztof Garbaczewski postanowił umieścić samego siebie w wirtualnej rzeczywistości. To doskonale koreluje z samym dziełem Garbaczewskiego, ale też zrodziło pytania o wirtualną rzeczywistość w sztuce. Czy VR to przyszłość kina i teatru?
Krzysztof Garbaczewski to jeden z najciekawszych współczesnych polskich twórców teatralnych. Autor takich spektakli jak m.in. "Kamienne niebo zamiast gwiazd" (Muzeum Powstania Warszawskiego / Nowy Teatr), "Życie seksualne dzikich" (Nowy Teatr), "Iwona, księżniczka Burgunda" (Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu), "Wyzwolenie" (Teatr Studio" czy ostatnio "Boska komedia" (Teatr Powszechny w Warszawie), gdzie za dramaturgię spektaklu odpowiadał raper Koza.
KRZYSZTOF GARBACZEWSKI - WYWIAD
