W Konkursie Głównym festiwalu Millennium Docs Against Gravity o Grand Prix – Nagrodę Banku Millennium i 8 000 euro, w którym konkurowało 13 starannie wyselekcjonowanych filmów, zwyciężył film “Jutro albo pojutrze” (“Minding the Gap”) Binga Liu. Nagrodę przyznało jury w składzie: Jan Gassmann – reżyser filmowy, Grzegorz Jarzyna – reżyser teatralny, Anna Zamecka – reżyserka filmowa. Nagrodę wręczył Wojciech Rybak, członek Zarządu Banku Millennium. Nagroda ufundowana jest przez Mecenasa Festiwalu: Bank Millennium.
Ten dogłębnie osobisty film rozgrywa się w opustoszałym amerykańskim miasteczku. Pod maską deskorolkowego obrazu o dojrzewaniu ukryta jest głęboka opowieść o rodzinie, przemocy domowej i radzeniu sobie z ciążącą traumą. Reżyserowi udało się stworzyć nie tylko odważny i pełny wrażliwości portret jego przyjaciół, ale również dostrzec panujące wokół podziały klasowe i rasowe. Za dojrzałe, wielowymiarowe spojrzenie przenikające amerykańskie rodziny i społeczeństwo Nagrodę Banku Millennium w Konkursie Międzynarodowym otrzymuje film ‘Jutro albo pojutrze’ (‘Minding the Gap’), reż. Bing Liu - argumentowało jury.
Zwycięzcy 15. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity
Konkurs Główny 15. Festiwalu Millennium Docs Against Gravity o Grand Prix – Nagrodę Banku Millennium i 8 000 euro. Fundatorami są Bank Millennium i Polski Instytut Sztuki Filmowej
Zwycięzca:
“Jutro albo pojutrze” (“Minding the Gap”), reż. Bing Liu
Grand Prix Dolnego Śląska – Nagroda Marszałka Województwa Dolnośląskiego w wysokości 3000 euro
Zwycięzca:
“Jutro albo pojutrze” (“Minding the Gap”), reż. Bing Liu
Wyróżnienie:
„Eldorado” („Eldorado”), reż. Markus Imhoof
Nagroda Fiction/Non-Fiction dla najlepszego filmu z pogranicza filmu dokumentalnego i fabuły i 2 000 euro
Zwycięzca:
„Ostatnie dni lata” („Before Summer Ends”), reż. Maryam Goormaghtigh
Nagroda Amnesty International dla najlepszego filmu opowiadającego o prawach człowieka i 3 000 euro. Amnesty International współfinansuje nagrodę.
Zwycięzca:
“Wielebny W.” (“The Venerable W.”), reż. Barbet Schroeder
Wyróżnienia:
“Po drugiej stronie drzwi” (“The Other Side of Everything”), reż. Mila Turajlic
„Kobieta w niewoli” („A Woman Captured”), reż. Bernadett Tuza-Ritter
Nagroda Nos Chopina dla najlepszego filmu o muzyce i sztuce i 2 000 euro. Fundatorem jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.
Nagroda Ex aequo po 2000 euro:
“Książę i dybuk” (“The Prince and the Dybbuk”), reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski
“Love Express. Zaginięcie Waleriana Borowczyka” („Love Express. The Dissapperance of Walerian Borowczyk”), reż. Kuba Mikurda
Konkurs „Odcienie wolności” („Shades of Freedom”). W konkursie są przyznawane trzy nagrody: Grand Prix Discovery w wysokości 10 000 zł, ufundowana przez Discovery Polska, Grand Prix FINA w wysokości 10 000 zł, ufundowana przez Filmoteką Narodową – Instytut Audiowizualny, Nagroda publiczności 5 000 zł.
Grand Prix Discovery:
„Między Nami”, reż. Maciej Miller
Grand Prix FINA
„Daniel”, reż. Anastazja Dąbrowska
Nagroda publiczności:
„Ostatni Junak”, reż. Mikołaj Janik
Nagroda Green Warsaw Award dla najlepszego filmu o tematyce ekologicznej i 3 000 euro. Fundatorem jest Biuro Infrastruktury Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy
Zwycięzca:
„Zjadanie zwierząt” („Eating Animals”) reż. Christopher Quinn
Wyróżnienie:
„Silas” („Silas”), reż. Anjali Nayar, Hawa Essuman
Nagroda Miesięcznika „Zwierciadło” dla Najlepszego Filmu o Tematyce Psychologicznej i 1000 euro
Zwycięzca:
„Call Me Tony” („Call Me Tony”), reż. Klaudiusz Chrostowski
Nagroda Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości Festiwalu
Zwycięzca:
„Wielka architektura” („Big Time”), reż. Kaspar Astrup Schröder
Nagroda Akademii Dokumentalnej
Zwycięzca:
„A w oddali ujadały psy” („The Distant Barking of Dogs”), reż. Simon Lereng Wilmont
Wyróżnienie:
„Dziecko ciszy” („Deaf Child”), reż. Alex de Ronde
Mikołaj Krawczyk o swojej roli w filmie "Sobibór"
