Dźwięki muzyki
The Sound of Music, USA 1965
Baron Geog von Trapp jest zawodowym wojskowym w stanie spoczynku. Po śmierci żony mieszka sam z siedmiorgiem dzieci w pobliżu Salzburga. Pewnego dnia przyjmuje do pracy guwernantkę Marię.
Reżyseria:Robert Wise
Czas trwania:165 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Musical
Dźwięki muzyki w telewizji
Galeria
Julie Andrews
jako Maria
Eleanor Parker
jako baronowa Schraeder
Peggy Wood
jako matka Abbess
Heather Menzies-Urich
jako Louisa
Duane Chase
jako Kurt
Debbie Turner
jako Marta
Ted D. McCord
Zdjęcia
Howard Lindsay
Scenariusz
Russel Crouse
Scenariusz
Ernest Lehman
Scenariusz
Maria von Trapp
Scenariusz
George Hurdalek
Scenariusz
Opis programu
Akcja toczy się w latach 30. w Austrii. Maria (Julie Andrews) jest nowicjuszką w katolickim zakonie, jednak matka przełożona przeczuwa, że zakochana w muzyce, rozśpiewana i pełna energii dziewczyna nie nadaje się do życia zakonnicy. Kiedy rozchodzi się wieść, że niejaki pan Von Trapp (Christopher Plummer) szuka guwernantki dla swych dzieci, przełożona zakonu proponuje właśnie Marię. Pan Von Trapp, człowiek morza, kapitan żeglugi w stanie spoczynku, jest wdowcem i ojcem siedmiorga dzieci. W jego domu obowiązuje żelazna dyscyplina; kapitan wychowuje dzieci surowo i rządzi nimi twardą ręką niczym marynarzami na okręcie. Poprzednie guwernantki szybko rezygnowały z pracy; zrażała je osobowość pana Von Trappa i wrogość dzieci, które nie zaakceptowały dotąd żadnej opiekunki. Maria również zostaje przyjęta przez swoich podopiecznych fatalnie, ale powoli zdobywa ich serca dobrocią, radością i muzyką. Niedoszła zakonnica wnosi do domu kapitana śpiew, taniec i swobodę. Pan Von Trapp również nie pozostaje obojętny na urok Marii; wdowiec i guwernantka zakochują się w sobie i biorą ślub. Tymczasem na szczęściu rodziny Von Trapp kładzie się cieniem historia. Hitlerowskie Niemcy szykują się do Anschlussu Austrii. Kapitan dostaje wezwanie do powrotu do czynnej służby na morzu. Von Trapp woli jednak porzucić ukochaną ojczyznę niż służyć nazistom. Wraz z Marią i dziećmi podejmuje niebezpieczną próbę nielegalnego przeprawienia się przez Alpy do Szwajcarii. Bajeczne alpejskie krajobrazy, inspirowana folklorem przebojowa muzyka, wspaniale zainscenizowane numery taneczne, Julie Andrews i Christopher Plummer w popisowych rolach - "Dźwięki muzyki" przeszły do historii jako musical idealny. Sceniczny pierwowzór miał premierę na Broadwayu w 1959 roku i cieszył się ogromnym powodzeniem. Popularność spektaklu była jednak niczym w porównaniu do oszałamiającego sukcesu, jaki odniósł epicki, niemal trzygodzinny film. Reżyser ROBERT WISE zrealizował go wraz z ekipą współpracowników, z którymi nakręcił wcześniej inne przebojowe widowisko muzyczne, "West Side Story". Na czym polega fenomen "Dźwięków muzyki"? Libretto musicalu Howarda Lindsaya i Russela Crouse'a z muzyką Richarda Rodgersa i Oscara Hammersteina oparte było na dziejach austriackiej rodziny Von Trapp - historii autentycznej, choć mocno podkoloryzowanej na potrzeby spektaklu. Alpejski melodramat muzyczny jest chwilami przesłodzony, chwilami grzeszy naiwnością i ociera się o kicz. A jednak "Dźwięki muzyki" pozostają filmem całkowicie odpornym na krytykę. Teoretycznie temu obrazowi można postawić dziesiątki zarzutów, a nawet go wyśmiać. W praktyce jednak wszystkie te zarzuty bledną w obliczu kompletnego, spełnionego doświadczenia kinematograficznego. Film Roberta Wise jest kwintesencją najwyższych walorów produkcyjnych, jakie mogło zapewnić klasyczne Hollywood. Dziesięć nominacji do Oscara i pięć zdobytych statuetek było dla twórców "Dźwięków muzyki" deserem po triumfalnym pochodzie przez amerykańskie i światowe kina.