MKTG SR - pasek na kartach artykułów

"Jak powstał Eurotunel?". National Geographic przybliży historię przedsięwzięcia, które złączyło Europę!

Krzysztof Połaski
fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe
Tunel pod kanałem La Manche, łączący Wielką Brytanię z Francją, jest jednym z siedmiu nowoczesnych cudów świata. Jakich kosztów i poświęceń wymagało zbudowanie najdłuższego tunelu podmorskiego w historii? Dowiemy się tego w dokumencie „Jak powstał Eurotunel?” od ludzi, którzy zbudowali ten cud inżynierii.

„Jak powstał Eurotunel?” – premiera w czwartek 6 czerwca o godz. 22:00 na kanale National Geographic

Mimo wielu wzlotów i upadków, ćwierć wieku od otwarcia mówi się o tej budowli głównie jako o inżynieryjnym triumfie i dowodzie na to, jak wielkie rzeczy można osiągnąć, gdy dwa narody odłożą na bok historyczne różnice i będą współpracować.

Wyobraź sobie masywne maszyny, które przedzierały się przez skały i kredę, kopiąc pod morzem nie jeden 50-kilometrowy tunel, ale trzy – dwa kolejowe i dodatkowy tunel serwisowy. Prace toczyły się jednocześnie z dwóch stron – brytyjskiej i francuskiej. Tunele kolejowe były drążone przez kombajny o wadze przekraczającej 1000 ton i długości 210 metrów. Budowa trwała cztery lata, co do dnia.

W pierwszym roku komercyjnego funkcjonowania tunelu przejechały nim 3 miliony osób. To połączenie było przełomem w przemieszczaniu się między Europą kontynentalną a Wyspami Brytyjskimi. Pociąg jadący tunelem z prędkością 160 km/h w 35 minut dojeżdża z Wielkiej Brytanii do Francji. Z Londynu do Paryża dojechać można w nieco ponad 2 godziny. Co ciekawe, rządy Francji i Wielkiej Brytanii nie wydały ani grosza na to przedsięwzięcie. Budowa była finansowana wyłącznie ze środków prywatnych – wszystkie koszty oraz wszelkie ryzyka leżały po stronie biznesu.

A tych ostatnich przez 25 lat funkcjonowania tunelu było bardzo wiele. Powódź, pożar, ofiary śmiertelne wśród nielegalnych imigrantów, którzy próbowali dostać się tunelem do Wielkiej Brytanii, a także finansowa zapaść na początku tysiąclecia – to najpoważniejsze problemy, z jakimi przyszło się zmierzyć operatorowi Eurotunelu. Jednak połączenie to wciąż pozostaje wielkim inżynieryjnym osiągnięciem, które z roku na rok służy coraz liczniejszej grupie pasażerów. W ubiegłym roku trasę pod kanałem La Manche pokonały 22 miliony osób. Dokument „Jak powstał Eurotunel?” pokaże, jak trudne było to przedsięwzięcie i jak wiele zmieniło w podróżowaniu po Europie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kultura i rozrywka

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na telemagazyn.pl Telemagazyn