Masaż niewidomych
Tui na, Francja/Chiny 2014
Ekranizacja popularnej w Chinach powieści autorstwa Bi Feiyu. Akcja toczy współcześnie w jednym z chińskim miast. Bohaterami filmu są osoby niewidome zatrudnione w jednym z salonów masażu.
Reżyseria:Ye Lou
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Dramat obyczajowy
Galeria
Lei Zhang
Hao Qin
Xuan Huang
Lu Huang
Xiaodong Guo
Ye Lou
Reżyseria
Wang Yong
Producent
Ye Lou
Producent
Li Ling
Producent
Kristina Larsen
Producent
Nai An
Producent
Opis programu
Prezentowany w Konkursie Głównym Berlinale 2014 najnowszy film jednego z najciekawszych i najbardziej kontrowersyjnych chińskich reżyserów, Ye Lou. "Masaż niewidomych" zdobył na Berlinale nagrodę Srebrnego Niedźwiedzia za najlepsze zdjęcia i otwiera lutowy cykl w Ale kino+ "KINO MÓWI: Operatorzy". Jest to polska telewizyjna premiera filmu. Współczesne Chiny, Nankin. W mieście działa salon masażu, którego pracownikami są osoby niewidome i słabo widzące. Wśród nich są m.in. Wang oraz jego przyszła żona Kong, a także Ma, młody chłopak skrycie zakochany w Kong. Jako osoby niewidzące świat poznają innymi zmysłami - za pomocą smaku, zapachu, dźwięku a przede wszystkim dotyku. Dlatego też są specjalistami w sztuce masażu. Kariera reżysera LOU YE to historia śmiałego poruszania w kinie problematyki miłości i seksualności i, jednocześnie, burzliwe dzieje kłopotów filmowca z władzami chińskiej kinematografii. Jego debiutanccy "Weekendowi kochankowie" z 1995 roku zostali ocenzurowani. Następny film, fantastycznie przyjętą na świecie "Suzhou", w Chinach zakazano. Zaprezentowany w 2006 roku w Cannes "Letni pałac" wywołał skandal i reżyser znów trafił na czarną listę władz kulturalnych ChRL. Lou Ye obszedł ten zakaz, kręcąc swój następny film, "Noce wiosennego upojenia", z producentami z Francji i Hongkongu. "Masaż niewidomych", najnowszy, prezentowany na Berlinale 2014 film Ye Lou, to ekranizacja popularnej w Chinach powieści autorstwa Bi Feiyu. Bohaterami są osoby niewidzące, które nie poddają się problemom dnia codziennego. Poszukują bliskości i spełnienia, które odnajdują m.in. w miłości i zbliżeniu cielesnym. Film, co jest charakterystyczne dla tego reżysera, obfituje w odważne sceny seksualne i umiejętnie dawkowane emocje. Poza warstwą fabularną uwagę zwracają zdjęcia, dowodzące niezwykłej wizualnej wrażliwości reżysera i współpracującego z nim operatora Jiana Zenga. W większości ujęć twórcy zdecydowali się na nieostre kadry, które pozwalają widzowi lepiej zrozumieć świat osób niedowidzących. Zabieg ten zachwycił jury festiwalu w Berlinie, które przyznało filmowi Srebrnego Niedźwiedzia właśnie za zdjęcia.