Noc
La Notte, Włochy/Francja 1961
Lidia i Giovanni odwiedzają w szpitalu w Mediolanie umierającego przyjaciela, Tomaso. Po pożegnalnej wizycie każde z nich zamierza zająć się własnymi sprawami. Para się rozdziela.
Reżyseria:Michelangelo Antonioni
Czas trwania:115 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Dramat obyczajowy
Noc w telewizji
Galeria
Marcello Mastroianni
jako Giovanni Pontano
Jeanne Moreau
jako Lidia
Monica Vitti
jako Valentina Gherardini
Bernhard Wicki
jako Tommaso Garani
Rosy Mazzacurati
jako Rosy
Ugo Fortunati
jako Cesarino
Giorgio Gaslini
Muzyka
Gianni di Venanzo
Zdjęcia
Michelangelo Antonioni
Reżyseria
Eraldo Da Roma
Montaż
Roberto Cocco
Kierownik produkcji
Paolo Frascá
Kierownik produkcji
Opis programu
Czy? La Notte? (? Noc? ) w reżyserii Antonioniego. to dziś tylko zestarzały klasyk z wczesnych lat sześćdziesiątych o końcu miłości w kontekście śmierci i nocy jako symboli mroku duszy bohaterów? A może jest to prorocza wizja naszej teraźniejszości: spłycenia lub zaniku uczuć, modernizacji miast zabijającej wszelkie sentymenty, zagubienia moralnego i emocjonalnego, ucieczki w hedonizm, pogoń za karierą i seksem? Krytycy mogą szukać analogii między neorealizmem we włoskiej kinematografii lat sześćdziesiątych a neomodernizmen, ale zawsze będzie to film Antonioniego z Moreau i Mastroiannim jako Lidią i Giovannim? parą, dla której pewna noc w Mediolanie była końcem jej związku. Przyjaciel Tomaso, którego odwiedzają w szpitalu na krótko przed jego śmiercią nie wydaje się ważny emocjonalnie, skoro pożegnalna wizyta jest pretekstem dla obydwojga, aby potem? osobno - zająć się własnymi sprawami. Lidia, co prawda, odbywa mały spacer w przeszłość, po zaułkach swojego miasta młodości, ale jej sentymenty są tak powierzchowne jak odruch pocieszenia płaczącej dziewczynki, w którym współczucie ustępuje natychmiast irytacji, kiedy zegarek na przegubie głaszczącej dłoni okazuje się zepsuty. Widzimy natomiast pewną ciekawość zmian, a nawet szukanie przygody, może flirtu z obcym. Dla odmiany Giovanni? wzięty pisarz - wybiega niejako w przyszłość i udaje się na bankiet w związku zamiarem pisania na zamówienie książki promującej wielka firmę, co zresztą wiąże także z romansowaniem z córką sponsora. Następnie para spotyka się ponownie, aby uczestniczyć w bogatym i rozwiązłym przyjęciu ówczesnej włoskiej elity, czyli? mówiąc językiem filmów, z którymi? Noc? bywa porównywana - patrzeć z? oczyma szeroko zamkniętymi? jak wygląda dolce vita. Po tych wrażeniach parze nie pozostaje nic innego, jak wyznać sobie nawzajem... koniec uczuć.