Wywiad z Arkadiuszem Nowak
Arku, na wstępie opowiedz nam, jak rysuje się sytuacja zatrudnienia polskich kierowców w Europie
Dziękuję Marku za zaproszenie do wywiadu. Sytuacja zatrudnienia polskich kierowców w Europie jest obecnie bardzo obiecująca i pełna możliwości. Wiele osób z naszego kraju decyduje się na wyjazd za granicę, głównie ze względu na lepsze warunki finansowe i szansę na zdobycie międzynarodowego doświadczenia. W Europie, branża transportowa poszukuje kierowców z różnymi kategoriami prawa jazdy, ale szczególnie cenne są kategorie C i CE, które upoważniają do prowadzenia ciężarówek i zestawów z naczepami.
Praca wymaga nie tylko solidnych umiejętności w prowadzeniu pojazdów, ale także znajomości przepisów ruchu drogowego w różnych krajach, a często również podstawowych umiejętności językowych. To otwiera drzwi do lepszych stawek wynagrodzenia w porównaniu z tym, co oferuje rynek polski.
Oczywiście, praca za granicą wiąże się również z pewnymi wyzwaniami. Kierowcy spędzają długie tygodnie z dala od domu, muszą adaptować się do nowych kultur i przestrzegać lokalnych przepisów. Są również narażeni na zmienne warunki drogowe i pogodowe, które mogą stanowić dodatkowe wyzwanie. Dlatego też elastyczność i odporność psychiczna są kluczowe dla tych, którzy decydują się na tę ścieżkę kariery.
Mówi się, że praca za granicą to nie tylko przygoda, ale i znacznie lepsze zarobki. Jakie są średnie zarobki kierowców kat. C za granicą?
To prawda. Zarobki kierowców kat. C za granicą mogą być nawet o 30-40% wyższe niż w Polsce. Średnio, kierowca w kategorii C może zarobić od 2,000 do 3,500 euro miesięcznie, w zależności od kraju, firmy i ilości przejechanych kilometrów/godzin pracy. Przykładowo, w Niemczech czy Holandii, gdzie zapotrzebowanie na kierowców jest duże, zarobki mogą być na wyższym poziomie.
A jak to się ma do zarobków w Polsce? Czy różnica jest znacząca?
Niestety duża. W Polsce przeciętne wynagrodzenie dla kierowcy kat. C może wahać się między 4,000 a 7,000 złotych netto, co daje około 1,000-1,800 euro. Jak widać, różnica jest spora, co przyciąga wielu naszych rodaków do pracy za granicą.
Porównajmy warunki pracy za granicą i w Polsce. Jakie są główne różnice i co przemawia za wyjazdem za granicę?
Dzięki za to pytanie - różnice między warunkami pracy za granicą a tymi w Polsce są dość znaczące, co dla wielu kierowców jest decydującym czynnikiem. Wiemy już, że zarobki są wyższe. Chociaż branża transportowa w Polsce stale się rozwija, to niskie wynagrodzenia i trudne warunki pracy są nadal problemem. Wiele osób skarży się na brak perspektyw zawodowych, co skłania ich do szukania lepszych możliwości za granicą.
Jakie są więc korzyści z pracy za granicą?
pozwolę sobie opowiedzieć na naszym przykładzie - w Dungito stawiamy na transparentność i bezpieczeństwo. Nasza platforma gwarantuje, że każda oferta pracy jest w pełni legalna, z niemiecką umową o pracę, co zapewnia naszym kandydatom stabilność i bezpieczeństwo. Kierowcy wiedzą dokładnie, ile zarobią 'na rękę' i jakie benefity ich czekają, w tym ubezpieczenie zdrowotne i wsparcie socjalne. Co więcej, każdy pracownik korzysta z naszego wsparcia logistycznego i formalnego, które obejmuje pomoc w uzyskaniu wiz i pozwolenia na pracę oraz organizację zakwaterowania.
Czy są jakieś minusy pracy za granicą, które warto by było rozważyć?
Oczywiście, praca za granicą wiąże się z długimi okresami daleko od domu, co może być trudne emocjonalnie. Dodatkowo, dostosowanie się do nowego środowiska, innych regulacji prawnych i kultury pracy może na początku stanowić wyzwanie. W Dungito staramy się minimalizować te trudności, oferując kompleksowe wsparcie na każdym kroku – od adaptacji kulturowej po pomoc językową, co jest kluczowe dla kierowców, którzy nie mówią płynnie po niemiecku.
Poszukiwanie pracy za granicą często wiąże się z ryzykiem natrafienia na niepewne oferty. Gdzie warto szukać pracy, aby unikać takich sytuacji?
To bardzo ważne pytanie. Warto szukać pracy za pomocą sprawdzonych i zaufanych platform. Nasza platforma zapewnia, że wszystkie oferty są w pełni legalne i zweryfikowane pod kątem bezpieczeństwa i rzetelności. Dungito współpracuje bezpośrednio z niemieckimi pracodawcami, co eliminuje ryzyko oszustwa. Ponadto, jasno określamy warunki zatrudnienia, co daje naszym kandydatom pełną przejrzystość i pozwala unikać niepewnych ofert.
Przechodząc do rynku pracy w Niemczech, jakie specjalizacje są obecnie najbardziej poszukiwane wśród kierowców?
W Niemczech obserwujemy duże zapotrzebowanie na kierowców kat. C+E, szczególnie tych, którzy mają doświadczenie w transporcie międzynarodowym. Ponadto, coraz więcej pracodawców szuka kierowców z umiejętnościami obsługi nowoczesnych technologii transportowych, takich jak systemy telematyczne czy zaawansowane systemy wspomagania kierowcy."
Jakie są perspektywy pracy dla kierowców w Niemczech w najbliższych latach?
Perspektywy są bardzo obiecujące. Branża transportowa w Niemczech rozwija się dynamicznie, a zapotrzebowanie na kwalifikowanych kierowców nadal rośnie. Mimo obaw związanych z automatyzacją, ludzka praca w transporcie ciężarowym będzie potrzebna jeszcze przez wiele lat. Co więcej, rosnące inwestycje w zielone technologie i zrównoważony rozwój otwierają nowe możliwości dla kierowców zainteresowanych pracą w sektorze ekologicznym transportu.
Arek, dziękuję za te wnikliwe odpowiedzi. Wygląda na to, że przyszłość pracy kierowców w Niemczech i za granicą jest pełna możliwości.
Dokładnie tak, Marku. Dla tych, którzy są gotowi na przygodę i rozwój zawodowy, praca za granicą może otworzyć nowe drzwi. Dzięki!
Arkadiusz Nowak to doświadczony ekspert ds. zatrudnienia, specjalizujący się w branży transportowej. Pracuje jako konsultant w Dungito, platformie internetowej, która koncentruje się na pośrednictwie pracy dla kierowców na terenie Europy. Z wykształcenia jest specjalistą w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, a swoje bogate doświadczenie zdobywał zarówno w Polsce, jak i podczas pracy za granicą. W Dungito Arkadiusz odpowiada za rozwój strategii rekrutacyjnych, prowadzenie doradztwa zawodowego dla kierowców oraz monitoring rynku pracy w branży transportowej.
Prowadził Marek Wierzbicki.