Ręka nad kołyską

The Hand That Rocks the Cradle, USA 1992

Lekarz oskarżony o molestowanie seksualne pacjentów popełnia samobójstwo. Wdowa, wiedziona żądzą zemsty, postanawia odszukać kobietę odpowiedzialną za śmierć męża i wymierzyć sprawiedliwość.

Reżyseria:Curtis Hanson

Czas trwania:120 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Thriller psychologiczny

Ręka nad kołyską w telewizji

  • Annabella Sciorra

    jako Claire Bartel

  • Rebecca De Mornay

    jako pani Mott/Peyton Flanders

  • Matt McCoy

    jako Michael Bartel

  • Ernie Hudson

    jako Solomon

  • Julianne Moore

    jako Marlene Craven

  • Madeline Zima

    jako Emma Bartel

  • Amanda Silver

    Scenariusz

  • Curtis Hanson

    Reżyseria

  • John F. Link

    Montaż

  • Robert Elswit

    Zdjęcia

  • Graeme Revell

    Muzyka

  • Robert W. Cort

    Producent

Opis programu

Film "Ręka nad kołyską" był debiutem Amandy Silver, wnuczki nieżyjącego już scenarzysty Sidneya Buchmana, twórcy m.in. pamiętnej "Kleopatry" z Elizabeth Taylor i Richardem Burtonem. To opowieść o zemście pięknej i demonicznej kobiety, przypominająca klimatem słynny thriller "Fatalne zauroczenie". W branżowej prasie zwracano uwagę na sugetywną grę aktorów, a w szczególności została doceniona żeńska połowa obsady. Przez cały film rozgrywa się dramatyczna walka dobra ze złem. Cyniczna i okrutna kobieta w odwecie za swoje niepowodzenia próbuje zniszczyć inną kobietę, podstępem wdzierając się w jej spokojne życie. Najpierw zdobywa jej zaufanie i sympatię, potem osacza coraz bardziej. Stopniowo, początkowo niepostrzeżenie, rujnuje jej życie, zamienia rodzinne szczęście w prawdziwy koszmar. Film rozpoczyna się klasycznymi scenami z rodzinnej sielanki. Claire Bartel (Annabella Sciorra) jest szczęśliwą żoną i matką. Los jej w życiu sprzyja. Wraz z mężem Michaelem (Matt McCoy) tworzą wyjątkowo dobraną parę, powodzi im się finansowo, mają ładny i wygodny dom. Ich kilkuletnia córka Emma jest grzecznym i dobrze ułożonym dzieckiem, rozwija się prawidłowo, a wkrótce spodziewają się kolejnej pociechy. Wszyscy z niecierpliwością czekają na powiększenie się rodziny. Małżonkowie przyjmują do robót ogrodniczych Salomona, upośledzonego Murzyna z domu opieki społecznej, który okazuje się sumiennym i uczciwym pracownikiem. Claire ceni sobie jego pomoc w przydomowych pracach. Kiedy ciężarna kobieta udaje się do swego nowego lekarza na rutynowe badania, przeżywa szok. Dr Victor Mott, egzaminując pacjentkę wyraźnie przekracza pewne granice. Nakłaniana przez męża Claire postanawia wnieść skargę na lekarza. Po informacji podanej w wiadomościach telewizyjnych o ginekologu i położniku z Seattle, oskarżonym o molestowanie seksualne, zgłaszają się jeszcze cztery inne pacjentki, które chcą zeznawać przeciwko dr. Mottowi. Nagłośniona przez media sprawa ma tragiczny finał. Dr Victor Mott popełnia samobójstwo w swoim domu. Wdowa po lekarzu (Rebecca De Mornay), która jest w zaawansowanej ciąży, niespodziewanie dowiaduje się, że cały majątek po mężu - konto i wielki dom - został zabezpieczony. Cztery molestrowane pacjentki wniosły pozew o odszkodowanie. Kobieta przeżywa szok i w stanie bardzo ciężkim trafia na oddział położniczy. Mimo wysiłków lekarzy, nie udaje się uratować ciąży. Ponadto wdowa dowiaduje się, że już nigdy nie będzie mogła mieć dzieci. Mija sześć miesięcy. Rodzina Claire i Michaela powiększyła się. Mały Joe jeszcze bardziej cementuje szczęśliwe pożycie małżonków. Pełna zapału i inwencji Claire chce przy pomocy Salomona, który nadal u nich pracuje, urządzić w ogrodzie cieplarnię. Postanawia wynająć opiekunkę do dziecka, co pozwoli jej na więcej swobody. I wtedy zjawia się wdowa po doktorze Motcie, która przedstawia się jako Peyton Flanders. Bardzo piękna i miła kobieta od razu wzbudza saympatię i zaufanie małżonków. Wkrótce wprowadza się do domu niczego nie podejrzewających Bartelów, powoli rujnując ich życie. (THE HAND THAT ROCKS THE CRADLE) Thriller, 106 min, USA 1992 Reżyseria: Curtis Hanson Scenariusz: Amanda Silver Występują: Annabella Sciorra, Rebecca De Mornay, Ernie Hudson, Matt McCoy, Julianne Moore i inni