Rola życia
Le rôle de sa vie, Francja 2004
Claire Rocher to nieśmiała i skromna dziennikarka kobiecego magazynu. Jej życie zmienia się, kiedy poznaje Elisabeth Becker, gwiazdę filmową, z którą czasopismo zamierza zrobić wywiad.
Reżyseria:François Favrat
Czas trwania:115 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Komediodramat
Agnes Jaoui
jako Elisabeth Becker
Karin Viard
jako Claire Rocher
Jonathan Zaccai
jako Mathias Curval
Marcial Di Fonzo Bo
jako Luis
Claude Crétient
jako Laurent Bompard
Annie Mercier
jako Nicole Becker
Jérôme Beaujour
Scenariusz
Roger Bohbot
Scenariusz
François Favrat
Reżyseria
Luc Barnier
Montaż
Vincent Lévy
Montaż
Pascal Marti
Zdjęcia
Opis programu
Claire Rocher (Karin Viard) to nieśmiała i skromna dziennikarka poczytnego kobiecego magazynu. Jej życie zmienia się, kiedy poznaje Elisabeth Becker (Agnes Jaoui), gwiazdę filmową, z którą czasopismo Claire zamierza zrobić wywiad. Obie kobiety dzieli niemal wszystko: temperament, wyznawane wartości, podejście do mężczyzn, standard życia, a przede wszystkim sposób traktowania ludzi. Mimo różnic Claire i Elisabeth zaprzyjaźniają się, a wkrótce później zaczynają wspólnie pracować. Dla Claire, która staje się osobistą asystentką swojej przyjaciółki, będzie to raczej lekcja życia niż pasjonująca przygoda, zwłaszcza kiedy między dwiema kobietami stanie mężczyzna, ogrodnik Mathias (Jonathan Zaccai). Debiutancki, nagrodzony w Montrealu za scenariusz obraz Françoisa Favrata to film lekki i poważny jednocześnie. Komediowa fabuła porusza problem władzy, relacji między osobą dominującą a zdominowaną, ale też pogoni za uznaniem, akceptacją i wreszcie miłością. Favrat na przykładzie swoich bohaterek pokazuje też jak złudna jest wizja rzeczywistości kreowana przez media i jak bolesna może być jej konfrontacja z rzeczywistością. Temat swojego filmu reżyser, który pierwsze kroki w przemyśle filmowym stawiał jako asystent Romaina Goupila, Oliviera Assayasa i Christophe'a Blanca, zaczerpnął zresztą z własnych, zawodowych doświadczeń. Chciał pokazać blaski i cienie popularności oraz konsekwencje sławy, którymi często są samotność i wyobcowanie ze świata. "Stąd pomysł, by skonfrontować dwie kobiety o zdecydowanie różnych charakterach" - wyjaśniał reżyser podczas wywiadów. "One być może jeszcze tego nie wiedzą, ale obie przechodzą kryzys, obie mają chęć się zmienić. Bywa przecież często tak, że jakieś spotkanie, pozornie bez znaczenia, przyspiesza zapoczątkowane wcześniej przemiany".