„Zrób coś dobrego zanim zostaniesz zombie” – to hasło przewodnie akcji #zanimzostanezombie, która ruszyła z początkiem października. Hasło akcji nawiązuje do postaci występujących w serialu „The Walking Dead”, opowiadającym o walce bohaterów o przetrwanie i zachowanie człowieczeństwa w świecie opanowanym przez zombie. Telewizja FOX, wspierana przez kampanię świadomego dawstwa Dawca.pl, zaprezentowała nową odsłonę strony www.zanimzostanezombie.pl, z której można pobrać oświadczenia woli, a wypełniając je, wesprzeć szczytną ideę. W tym roku ambasadorowie kampanii - zombie Staszek i Renatka wspierają inicjatywę, zachęcając w spocie promocyjnym do zrobienia czegoś dobrego, zanim będzie za późno!
Podczas pierwszej edycji akcji #zanimzostanezombie zostało rozdanych ok. 5000 oświadczeń woli, czyli pisemnych deklaracji chęci oddania narządów oraz tkanek do przeszczepienia po śmierci. W 2014 roku specjalną strefę #zanimzostanezombie na Dworcu Centralnym w Warszawie odwiedziło ponad 1000 osób. Na miejscu mogły one porozmawiać z ekspertami Dawca.pl zaangażowanymi w projekt, poznać wyniki najnowszych badań ośrodka PBS dotyczących postrzegania tematyki transplantologii przez Polaków, a także otrzymać oświadczenia woli.
Od stycznia do sierpnia 2015 roku, od zmarłych w całej Polsce przeszczepiono 952 organy. Na liście oczekujący jest nadal 1515* osób, a liczba ta stale rośnie, wydłużając tym samym czas oczekiwania na operację. Wiedza społeczeństwa o tym, jaką wartość dla setek śmiertelnie chorych osób ma przeszczepienie narządu jest nadal niewystarczająca. Dlatego, tak ważne jest prowadzenie działań edukacyjnych i promowanie dawstwa organów.
Wyniki zeszłorocznego badania zrealizowanego przez agencję badawczą PBS potwierdzają tę potrzebę. 89% ankietowanych było zdania, że poziom edukacji w temacie transplantologii jest w Polsce niski. Blisko 80% badanych wyraziło gotowość podpisania oświadczenia woli, a tym samym do oddania swoich organów w celach transplantacyjnych po śmierci. Zdecydowana większość (97%) ankietowanych była przekonana o słuszności przeszczepiania narządów od osób zmarłych w celu ratowania życia bądź zdrowia.
Wierzymy, że wykorzystanie globalnego fenomenu serialu „The Walking Dead” przybliży Polakom trudny temat pozyskiwania organów do transplantacji. Mamy nadzieję, że również w tym roku uda nam się zaangażować w akcję szerokie grono fanów serialu oraz pozyskać nowych ambasadorów naszej idei. – powiedziała Izabella Siurdyna PR Manager FOX International Channels Poland.
Partner projektu, kampania społeczna Dawca.pl - Bądź świadomym dawcą narządów, od ponad 8 lat prężnie działa na rzecz poprawienia kondycji transplantologii, przekazując Polakom rzetelną wiedzę na temat dawstwa komórek, tkanek i narządów. Obecnie w klubie Dawca.pl zarejestrowanych jest ponad 86 000 członków.
„The Walking Dead" to telewizyjny fenomen na skalę światową. Ten wyjątkowy serial jest jednym z najchętniej oglądanych w historii telewizji. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród nominacji, takich jak Emmy (nagroda za wybitne osiągnięcia w dziedzinie charakteryzacji protetycznej) czy Złote Globy (nominacja dla najlepszego serialu dramatycznego).
Pierwszy odcinek szóstego sezonu serialu będzie można obejrzeć w poniedziałek 12 października o godzinie 22:00 na kanale FOX. Więcej informacji na temat projektu znajduje się na stronie: www.zanimzostanezombie.pl.
- stan na sierpień 2015, dane http://www.poltransplant.org.pl/
