Wszystko albo nic
All or Nothing, Wielka Brytania/Francja 2002
Bohaterami filmu są trzy przeciętne robotnicze rodziny z jednego z londyńskich osiedli. W ciągu jednego weekendu pokazane jest ich codzienne życie i poszukiwanie bliskości. Głową jednej z nich jest Phil, który pracuje jako taksówkarz.
Reżyseria:Mike Leigh
Czas trwania:128 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Komediodramat
Wszystko albo nic w telewizji
Galeria
Timothy Spall
jako Phil
Lesley Manville
jako Penny
Alison Garland
jako Rachel
James Corden
jako Rory
Ruth Sheen
jako Maureen
Marion Bailey
jako Carol
Christine Blundell
Charakteryzacja
Kirstin Chalmers
Charakteryzacja
Lesa Warrener
Charakteryzacja
Antonia Bates
Dźwięk
Tony Bell
Dźwięk
Peter Gleaves
Dźwięk
Opis programu
Trzy przeciętne, robotnicze rodziny z jednego z obskurnych londyńskich blokowisk - małe wielkie kino Mike'a Leigh. Phil jest taksówkarzem. Jego partnerka Penny pracuje jako kasjerka w supermarkecie, otyła córka zarabia marne pieniądze, sprzątając w domu starców, a leniwy syn tylko przerzuca kanały w telewizorze. Przyjacielem Phila jest Ron, kumpel z pracy. Ron mieszka z alkoholiczką Carol i ich córką, zbuntowaną Samanthą. Maureen, sąsiadka Phila i Penny, jest samotną matką nastoletniej Donny. W ciągu jednego weekendu obserwujemy codzienne życie trzech rodzin, ich smutki i radości, monotonię egzystencji i poszukiwanie bliskości. Prawdziwe wyzwanie przyniesie dopiero tragedia, która niespodziewanie dotknie rodzinę Phila. Jeden z najlepszych i najbardziej przejmujących filmów Mike'a Leigh. Twórcy udało się, wzorem wcześniejszych obrazów, wiarygodnie i konsekwentnie wykreować świat prostych ludzi, typowych przedstawicieli klasy robotniczej, świat codziennej, znojnej pracy i braku perspektyw. Szczerość przekazu, realizm i wnikliwość obserwacji pozwalają uniknąć sentymentalnego czy kpiarskiego tonu, a błyskotliwe dialogi i subtelne poczucie humoru - zanurzyć się w prawdziwy strumień życia. Życia przygnębiającego, pozbawionego nadziei, naznaczonego atrofią uczuć i brakiem wspólnego języka z najbliższymi. Dopiero widmo tragedii wyzwoli w bohaterach najbardziej skrywane emocje, pozwoli otworzyć się na bliskich i przeżyć swoiste katharsis. Leigh nie funduje jednak łatwych rozwiązań, mnoży raczej znaki zapytania poprzez niedomknięcie wątków. Bo życie według Mike'e Leigh nie jest prostym równaniem z wyliczalną sumą na końcu. To wielka siła filmów tego reżysera, który potrafi banalne, codzienne sytuacje podnieść do rangi uniwersalnej metafory, wydobyć z pozornie nieważnych gestów, wydarzeń czy słów esencję człowieka, ukazując równie wyraziście małość, ale i naszą wielkość. Jak pisał krytyk Tadeusz Sobolewski: "…film najbardziej dotkliwy, najgłębiej przeżyty, przyziemny i uniwersalny zarazem. Jak sztuka Czechowa - o niczym i o wszystkim". Wszystko albo nic to obraz mozaikowy, starannie formalnie skomponowany i znakomicie zagrany (aktorzy w trakcie licznych prób i improwizacji niemalże "stali się" bohaterami filmu). Docenić należy subtelną, klasycyzującą muzykę, która współgra z nastojem postaci. Małe wielkie kino. Film nagrodzili londyńscy krytycy, a także brytyjski "Evening Standard".
Podobne programy
Powiązane artykuły
!["Wszystko albo nic". Żebrowski, Deląg i Wendzikowska na premierze nowej komedii romantycznej [GALERIA]](https://d-art.ppstatic.pl/kadry/k/r/1/c7/d8/947d11b590e015606e68aeb2ae8a_o_mini.jpg)
"Wszystko albo nic". Żebrowski, Deląg i Wendzikowska na premierze nowej komedii romantycznej [GALERIA]
![Najgorsze polskie filmy 2017. Największe rozczarowania ubiegłego roku w polskim kinie. Sprawdźcie nasze TOP10! [RANKING]](https://d-art.ppstatic.pl/kadry/art-art/5e/7f/23485115_778636685_mini.jpg)