14 Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity odbędzie się w dniach 12-21 maja w Warszawie i Wrocławiu, w Lublinie 11–21 maja, zaś w Gdyni 17-26 maja. Lokalna edycja festiwalu będzie miała miejsce także w Bydgoszczy, która odbędzie się 16–21 maja.
O Nagrodę Banku Millennium zawalczy 14 filmów. Jury w składzie: Mariusz Grzegorzek, Jan P. Matuszyński i Agnieszka Traczewska będzie wybierać pośród najnowszych, najwybitniejszych dzieł kina dokumentalnego. W Konkursie Głównym znalazł się m.in. nominowany do Oscara® „Nie jestem twoim murzynem” („I Am Not Your Negro”) Raoula Pecka, opowiadający historię segregacji rasowej, prześladowań i walki o prawa Afroamerykanów w USA oraz najnowszy film Siergieja Łoźnicy „Austerlitz” („Austerlitz”), ukazujący turystów odwiedzających muzea w byłych obozach zagłady.
Także w ramach Konkursu Głównego zostanie pokazany ostatni film Michaela Glawoggera „Bez tytułu” („Untitled”, reż. Monika Willi, Michael Glawogger). Kolejną uwielbianą przez polską publiczność gwiazdą jest Ulrich Seidl – widzowie tegorocznej edycji festiwalu zobaczą jego najnowsze „Safari” („Safari”), w którym Seidl portretuje austriackich myśliwych, zażywających „uroków” mordowania zwierząt w afrykańskim rezerwacie. W „Zero days” zdobywca Oscara® Alex Gibney odkrywa przed nami fenomen Stuxnet – samoreplikującego się wirusa komputerowego odkrytego przez międzynarodowych ekspertów IT w 2010 roku.
W Konkursie Głównym także film przedstawiający sylwetkę Josepha Beuysa, niemieckiego twórcy, teoretyka, którego koncepcje określiły kształt dzisiejszego myślenia o sztuce współczesnej („Beuys” Andresa Veiela). W konkursie znalazł się „Obcy w raju” („Stranger In Paradise”) Guido Hendriksa – według festiwalu IDFA „najważniejszy film o uchodźcach w 2016 roku”.
Tonislaw Hristow w „Dobrym listonoszu” („The Good Postman”) zastanawia się, co to znaczy być Europejczykiem w dobie zmieniających się systemów politycznych i wzmożonych ruchów migracyjnych. Bohaterami filmu są mieszkańcy małego miasteczka w Bułgarii na granicy z Turcją. W nagrodzonych na tegorocznym festiwalu w Sundance „Maszynach” („Machines”) Rahul Jain opowiada o koszmarnych warunkach pracy ludzi zatrudnionych w jednej z fabryk włókienniczych w Indiach. „Last Men in Aleppo” Ferasa Fayyada i Søren Steen Jespersen (najlepszy film dokumentalny Sundance 2017) to obraz przedstawiający wolontariuszy „Białych Hełmów” przeszukujących gruzy zniszczonego syryjskiego miasta w nadziei na odnalezienie żywych osób.
Widzowie 14. Millennium Docs Against Gravity zobaczą ponad 100 filmów non-fiction. Część programu w dość dosłowny sposób nawiązuje do hasła „Oderwij się!” – jak „Amatorzy w kosmosie” („Amateurs in Space”) Maxa Kestnera (również w Konkursie Głównym) o pierwszej w dziejach ludzkości rakiecie kosmicznej zbudowanej przez amatorów.
Dzięki wsparciu lokalnych władz, także wrocławska, gdyńska, lubelska i bydgoska edycja Millennium Docs Against Gravity Film Festival mają swoje konkursy w ramach festiwalu. Nagrodami są: Grand Prix Dolnego Śląska podczas edycji wrocławskiej (jury w składzie: Agnieszka Wolny-Hamkało – poetka, pisarka i publicystka, Robert Gonera – aktor, Konrad Imiela – aktor, reżyser, dyrektor Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu) oraz Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni (członkowie jury: Katarzyna Figura, saksofonista Mikołaj Trzaska i teoretyk filmu – profesor Mirosław Przylipiak).
