Agonia

Polska 2020

Podróż w świat muzyki tradycyjnej, widziany oczyma charyzmatycznego narratora Adama Struga. To próba przyjrzenia się jej i opisania obecnego stanu rzeczy.

Reżyseria:Adam Strug

Czas trwania:55 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Film dokumentalny

Agonia w telewizji

Obsada i Twórcy

  • Adam Strug

  • Nicolas Villegas

    Zdjęcia

  • Adam Strug

    Reżyseria

  • Tomasz Knittel

    Reżyseria

  • Adam Strug

    Scenariusz

  • Tomasz Knittel

    Scenariusz

  • Kuba Pietrzak

    Montaż

Opis programu

W filmie "Agonia" zabierzemy widzów w świat muzyki tradycyjnej, widziany oczami charyzmatycznego narratora, Adama Struga. To podróż przez jej zmierzch, próba przyjrzenia się i opisania dzisiejszego stanu rzeczy. Głównym tematem będzie jej agonia - śmierć muzyki przekazywanej drogą ustną - odchodzi dawny model słyszenia i wykonawstwa. Na naszych oczach odchodzą ostatni jej reprezentanci, pokolenie urodzone przed pierwszą i drugą wojną światową. Wraz z nimi kończy się pewien etap. To także opowieść o kraju, którego 1/3 to ziemie "odzyskane", opowieść o ludziach, którzy nie mieli szansy zakorzenienia się. Nie da się kultury ludowej stworzyć przez 50 lat, opowieść o wyborze, przed jakim stanęli Polacy w latach 60. Kultura ludowa w postaci "Mazowsza" vs kontrkultura. Czyli o powodach początku jej zaniku. Opowieść o Polsce i naszej wypartej chłopskiej tożsamości. O tym, jaki wpływ miał na to komunizm. O transformacji i latach 90. oraz o dzisiejszych archeologach, którzy starają się ją zapisać. Ludzie w interiorze, ci, którzy są ostatnimi reprezentantami muzyki źródeł, przez sąsiadów postrzegani są przez pryzmat "Mazowsza", "Cepelii", oficjeli gminnych czy disco polo. Różne środowiska starają się zachować prawdę ich muzyki, ale droga to niełatwa, a z zachowaniem pierwowzoru niewielu się udaje. "Agonia" nie będzie oskarżeniem, raczej medyczną diagnozą, niepozostawiającą złudzeń, nikogo nieoskarżającą. Muzykalność polska niegdyś polegała na tym, że obok siebie funkcjonowała nieskończona ilość gatunków. Dziś wszystko zaczyna się zacierać i mieszać ze sobą. To z jednej strony film o "ostatnich Mohikanach", o próbie zatrzymania czasu i utrwalenia źródła, ale także o deformacji, świadomym lub nie wykrzywianiu, a także polityce kulturalnej ostatnich 100 lat. To film o agonii, ale zarazem głos, a wręcz krzyk o nowe otwarcie.