Biała wstążka
Das weiße Band - Eine deutsche Kindergeschichte, Niemcy/Austria/Francja/Włochy 2009
Rok 1913. W niewielkiej protestanckiej miejscowości Eichwald pozorny spokój zostaje zakłócony przez serię tajemniczych wydarzeń. Miejscowy nauczyciel rozpoczyna prywatne śledztwo, aby wykryć sprawcę.
Reżyseria:Michael Haneke
Czas trwania:155 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Dramat obyczajowy
Biała wstążka w telewizji
Christian Friedel
jako nauczyciel
Ulrich Tukur
jako baron
Leonie Benesch
jako Eva
Ursina Lardi
jako baronowa
Fion Mutert
jako Sigi
Michael Kranz
jako opiekun
Michael Haneke
Scenariusz
Michael Haneke
Scenariusz
Michael Haneke
Reżyseria
Monika Willi
Montaż
Christian Berger
Zdjęcia
Stefan Arndt
Producent
Opis programu
Nagrodzony m.in. Złotą Palmą w Cannes, Złotym Globem za najlepszy film zagraniczny oraz nominowany do dwóch Oscarów® dramat austriackiego mistrza kina, Michaela Hanekego. Północne Niemcy, rok 1913. W niewielkiej, protestanckiej miejscowości Eichwald każdy zna swoje miejsce, a życiem mieszkańców rządzą dawno ustalone reguły. W feudalno-patriarchalnej strukturze społecznej do elity należy baron (UlrichTukur), baronowa Marie-Luise (Ursina Lardi), pastor (Burghart Klaussner), doktor (Reiner Bock), nauczyciel (Christian Friedel), zarządca (Josef Bierbichler) i położna (Susanne Lothar). Pozorny spokój zakłóca seria tajemniczych wydarzeń. Owdowiały doktor zostaje ranny po upadku z konia, który potknął się o drut rozciągnięty między drzewami. Po zarwaniu się podłogi w tartaku traci życie żona robotnika rolnego. W mroźną noc ktoś otwiera okno pokoju, w którym śpi niemowlę, najmłodsze dziecko zarządcy. Zostaje porwany i pobity jeden z synów barona; ktoś podpala stodołę ze zbiorami należącą do dworu, wiesza się najemny rolnik. W końcu niepełnosprawne dziecko akuszerki zostaje znalezione w lesie, przywiązane do drzewa i pobite. W celu odkrycia, kto stoi za tymi wydarzeniami, prywatne śledztwo podejmuje nieśmiały, 31-letni miejscowy nauczyciel, zakochany w opiekunce dzieci barona, 17-letniej Ewie (Leonie Benesch). Michael Haneke był krytykiem filmowym, pracował w telewizji jako montażysta, później jako dramaturg wystawiał klasykę w teatrze i operze. Dziś jest niezależnym scenarzystą i reżyserem, bodaj największym moralistą w europejskim kinie. Jego dzieła zdobyły szereg renomowanych nagród. W 1997 roku na festiwalu w Chicago został uhonorowany nagrodą Silver Hugo za "Funny Games". W 2004 roku thriller "Ukryte" otrzymał w Cannes nagrodę za reżyserię, wyróżnienie krytyków oraz Jury Ekumenicznego, a Europejska Akademia Filmowa przyznała mu 5 nagród (za najlepszy europejski film roku, reżyserię, rolę Daniela Auteuila, montaż oraz Prix FIPRESCI). Jury w Cannes nagradzało także jego "Pianistkę" (Grand Prix, nagrody za kreacje Isabelle Huppert i Benoît Magimela) i "Kod nieznany" (Nagroda Jury Ekumenicznego). "Pianistka" była nominowana również do Europejskiej Nagrody Filmowej za scenariusz i do BAFTY za najlepszy film obcojęzyczny. Chciałbym, aby "Biała wstążka" była odbierana jako rodzaj ostrzeżenia przeciw wychowywaniu młodych ludzi w duchu ideologii absolutnej, dogmatycznej i jedynie słusznej. Nie chodzi tylko o nazizm, ale także o wszelkie inne, lewicowe, prawicowe czy religijne doktryny, które nadal mają swoich wojujących zwolenników. Tak przecież rodzą się wszelkie formy terroru - mówił Haneke o projekcie, z którego realizacją nosił się od dziesięciu lat i który pierwotnie miał być trzyodcinkowym serialem telewizyjnym dla austriackiej ORF. W "Białej wstążce" reżyser pokazuje, jak z dzieci wychowywanych w protestanckich, dbających o dyscyplinę i dobre maniery rodzinach niemieckich, wyłania się obojętne na zło, okrutne społeczeństwo. Młodzi bohaterowie to przecież przyszli obywatele państwa nazistowskiego. Film jest kolejną próbą odpowiedzi na pytanie o korzenie totalitaryzmu. Wskazuje, że nawet najwznioślejszy ideał może obrócić się w swoje przeciwieństwo i uświadamia, że warto przyjrzeć się strukturom społecznym, w których funkcja jest ważniejsza od imienia, a prawo nie podlega moralnej interpretacji. Tytułowa biała wstążka symbolizuje terror niewinności narzucanej przemocą. W protestanckich Niemczech, gdy dziecko czymś zawiniło, po wymierzeniu kary zawiązywano mu na ramieniu białą wstążkę na znak czystości i niewinności, do której ma dążyć w imię Boga i Ojczyzny bez względu na środki i okoliczności. Fabularną historię filmu poznajemy z opowieści narratora (Ernst Jacobi), który jako wiejski nauczyciel był świadkiem narodzin zła. W ponurym świecie wrogości, podejrzliwości i zazdrości miłość nauczyciela do Ewy jest jedynym jasnym punktem. Romans między nimi został ukazany z czułością oraz humorem. "Biała wstążka" jest filmem czarno-białym, skomponowanym z zimną precyzją, z długimi ujęciami nieruchomej najczęściej kamery. Kontrast czerni i bieli wprowadza specyficzną atmosferę i akcentuje dystans do wydarzeń, które wzmacnia dodatkowo wykorzystanie głosu z offu. Film został uhonorowany wieloma nagrodami. Z tych najważniejszych warto wymienić: dwie nominacje do Oscara® w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny oraz za zdjęcia Christiana Bergera, Złoty Glob za najlepszy film zagraniczny, trzy nagrody na MFF w Cannes (Złota Palma, FIPRESCI oraz Nagroda Francuskiego Systemu Edukacji Narodowej), nominacje do nagrody BAFTA i Cezara oraz Europejską Nagrodę Filmową.