Romek i Guido mają po siedemnaście lat i przed sobą całe życie. Ich marzenia nie różnią się od marzeń innych nastolatków – chcą słuchać muzyki, tańczyć swinga, umawiać się z dziewczynami. Gdyby nie okoliczności, mogliby być najlepszymi kumplami. Niestety, spotykają się w 1943 roku. Guido służy w oddziale niemieckiej żandarmerii stacjonującym na polskiej prowincji. W wolnych chwilach słucha zakazanych anglojęzycznych rozgłośni radiowych nadających jazz. Romek pomaga samotnej matce, pracując jako pomocnik maszynisty Leona, który transportuje puste wagony kolejowe z rampy dezynfekcyjnej znajdującego się w pobliżu obozu koncentracyjnego. Pewnego dnia Romek kradnie porzuconą na torach walizkę. W domu okazuje się, że są w niej płyty jazzowe i patefon. Romek chce zaimponować swojej koleżance i puszcza jej muzykę. Słyszy to przechodzący nieopodal Guido. Niemiecki żandarm przekrada się przez płot i wchodzi przez okno do mieszkania przerażonego Romka. Obaj nie przeczuwają jeszcze, że zmuszeni będą podjąć decyzje, które zupełnie odmienią ich życie.
Tak o filmie mówi reżyser, Michał Rogalski:
Przeglądając stare fotografie rodzinne, natknąłem się na serię zdjęć przedstawiających moich dziadków i ojca wraz ze znajomymi, beztrosko bawiących się w płytkich wodach jakiejś rzeki. Fotografie zrobiono w 1943 roku. Te zdjęcia uzmysłowiły mi, jak płytko i stereotypowo patrzymy na czas drugiej wojny światowej. Wspomnienia okropności przesłaniają często fakt, że także wtedy ludzie usiłowali żyć normalnie. A normalnie żyć oznacza kochać, bawić się i cieszyć młodością. Nawet gdy obok, niemal za rogiem, dochodzi do monstrualnych zbrodni.
LETNIE PRZESILENIE w kinach od 22 kwietnia 2016
Gatunek: wojenny/ dramat
Produkcja: Polska/ Niemcy 2015
Reżyseria i scenariusz: Michał Rogalski („Ostatnia akcja”, „Czas honoru”)
Obsada: Filip Piotrowicz („Wenecja”), Jonas Nay, Bartłomiej Topa („Obietnica”, „Wesele”, „Dom zły”, „Pod Mocnym Aniołem”, „Drogówka”, „Wataha”), Agnieszka Krukówna („Lista Schindlera”, „Fuks”, „Korczak”), Urszula Bogucka („Komornik”, „Jasne błękitne okna”), Maria Semotiuk („W ciemności”, „Listy do M.”), Krzysztof Czeczot („Anatomia zła”, „80 milionów”, „Dom zły”, „Chrzest”), André Hennicke („Upadek”, „Sophie Scholl - ostatnie dni”, „Niebezpieczna metoda”)
