Równość płci po szwedzku

The Third Gender Encounter, Francja 2013

Gender to płeć kulturowa, różna od płci biologicznej. W 2013 roku w Szwecji powstało przedszkole, w którym kładzie się nacisk na wychowywanie dzieci niezależnie od ich płci biologicznej.

Reżyseria:Philippe Lagnier

Czas trwania:65 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Film dokumentalny

Twórcy

  • Philippe Lagnier

    Reżyseria

  • Chantal Simon

    Reżyseria

Opis programu

Co naprawdę znaczy wychowanie w duchu gender? Twórcy dokumentu przybliżają widzom szwedzkie przedszkole, które wprowadziło pionierski program nauczania bez podziału na płeć. Gender to płeć kulturowa, różna od płci biologicznej, z którą się rodzimy i którą determinują różnice anatomiczne. Gender określa role społeczne, zachowania i atrybuty uznawane jako odpowiednie zarówno dla kobiet jak i mężczyzn. Narodem, który od lat zastanawia się nad czynnikami wpływającymi na sytuację kobiet i mężczyzn, są Szwedzi. W 1998 roku szwedzki rząd rozpoczął realizację programu, który miał pomóc osiągnąć równość płci we wszystkich aspektach życia społecznego. Piętnaście lat później Lotta Rajalin założyła pionierskie przedszkole "Egalia", w którym kładzie się nacisk na wychowywanie dzieci niezależnie od ich płci biologicznej. Jednym z wyróżników przedszkola jest np. to, że wychowawcy nie używają zaimków osobowych lub określeń "dziewczynka" czy "chłopiec", gdy zwracają się do dzieci. Cele Rajalin są wieloaspektowe: nie łączenie żadnego zawodu z określoną płcią czy ochrona tożsamości każdego człowieka. W Szwecji dzieci mogą stać się chłopcem lub dziewczynką, mężczyzną lub kobietą. Niezależnie od tego, czy to pasuje do stereotypu płci, mogą być wojownikami, ojcami zajmującymi się domem, księżniczkami, piosenkarkami czy strażakami. Wychowankowie przedszkola "Egalia" - zresztą jak wszystkie dzieci w Szwecji - uczą się, jak żyć w społeczeństwie, które wspiera równość i wolność. Dokument "Równość płci po szwedzku" przybliża pracę tego przedszkola, w którym nauczyciele codziennie uczą się nowych rzeczy i wzbogacają swoją wiedzę a rodzice nie boją się zadawać pytań o metody pracy i są otwarci na dialog z wychowawcami.