Śluby panieńskie
Polska 2017
Do majątku pani Dobrójskiej przyjeżdża z wizytą przyjaciel domu, Radost. Wraz z nim przybywa bratanek, Gustaw. Radost pragnie, by młodzieniec poślubił córkę gospodyni, Anielę.
Reżyseria:Jan Englert
Czas trwania:97 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Teatr/Spektakl teatralny
Galeria
Obsada i Twórcy
Katarzyna Gniewkowska
jako Pani Dobrójska
Patrycja Soliman
jako Aniela
Kamilla Baar-Kochańska
jako Klara
Jan Englert
jako Radost
Marcin Hycnar
jako Gustaw
Grzegorz Małecki
jako Albin
Leszek Możdżer
Muzyka
Piotr Wojtowicz
Zdjęcia
Barbara Hanicka
Scenografia
Jan Englert
Reżyseria
Opis programu
Komedia Aleksandra Fredry (1793 - 1876) wciąż cieszy się niesłabnącym powodzeniem na scenach teatrów. Po raz pierwszy została wystawiona w teatrze lwowskim w 1832 r. W tej inscenizacji "Ślubów panieńskich", najwybitniejszego polskiego komediopisarza, dokonanej na deskach Teatru Narodowego w Warszawie, Jan Englert w zaskakujący i ożywczy sposób wzbogacił sielski klimat fredrowskiej komedii o współczesne akcenty. Do majątku pani Dobrójskiej, mieszkającej z córką Anielą i siostrzenicą Klarą, przyjeżdża z wizytą przyjaciel domu, Radost, w towarzystwie swego bratanka Gustawa. Podstarzały birbant, choć nieobce mu są uciechy życia, pragnąłby ustatkować skorego do hulanek Gustawa i ożenić go z poważną i posażną Anielą. Młodemu lekkoduchowi nieśpieszno do ołtarza, a perspektywa ustabilizowanego, ziemiańskiego żywota budzi w nim głęboką niechęć. Aniela także wcale nie marzy o małżeństwie. Podobnie jak emablowana przez nieporadnego Albina Klara, nie wierzy w stałość męskich uczuć, co skutkuje uroczystym ślubowaniem obu panien: nigdy nie być żoną. Fircykowaty Gucio, jako wytrawny uwodziciel, gdy dowiaduje się, że panna go nie chce, mimo podrażnionej męskiej próżność i ambicji, postanawia działać metodycznie. Przedstawia zatem siebie jako ofiarę uczucia do innej Anieli, z którą chce go rozdzielić uparty stryj. Jeśliby Gustaw postąpił wbrew jego woli, Radost gotów jest go wydziedziczyć i poślubić Klarę, która dotychczas odrzucała zaloty zakochanego Albina. Historia nieszczęśliwej miłości wzrusza Anielę, a Gucio nie ustępuje w zabiegach mających przekonać do siebie pannę, i wciąga do gry Albina. Antymęski spisek słabnie na dobre, gdy zaczyna działać obustronny "magnetyzm serca". Ta klasyka komedii polskiej stanowi doskonałe studium miłości. Fredro okazuje się ponadczasowy w swojej diagnozie, że miłość to gra, w której dozwolone są wszystkie chwyty. "Śluby panieńskie" w Teatrze Narodowym to przedstawienie idealnie dopracowane pod względem reżyserii, a aktorzy tworzą doskonałe i niezapomniane kreacje. Konfrontacje między bohaterami bawią i śmieszą, a wszystko toczy się w pięknym rytmie i melodii wiersza.