Tropem nieznanego Odcinek 11 - Sztuczna inteligencja

Holandia 2011

Streszczenie odcinka

Dziś w programie: Już od lat 50. XX wieku świat oczekiwał inteligentnego robota w każdym domu. Więc gdzie one są? I co to jest sztuczna inteligencja? Kiedy myślimy o ludzkiej inteligencji, to wiadomo, że człowiek jest zdolny wiele zrobić. Jednak gdy roboty zaczynają robić to samo, to znaczy rozpoznawać, rozumować, myśleć, wtedy uważamy te roboty za inteligentne. Na przykład robot rozpoznaje nowy obiekt, którego przedtem nie widział, lub jest zdolny poruszać się po budynku, do którego nie został zaprogramowany. Wtedy mamy do czynienia ze sztuczną inteligencją. Można naprawdę dostać dreszczy od dzisiejszych futurystycznych obrazów science fiction, straszących nas dominacją robotów. Jednak dzisiejsze inteligentne roboty, choć uważane za bardzo zaawansowane, przypominają bardziej raczkujące bobasy niż terminatorów. Skonstruowanie robota, który rozpoznaje nowe obiekty i nowe środowisko to codzienna praca STAIR - projektu nazwanego Stanfordzkim Robotem ze Sztuczną Inteligencją. Celem projektu STAIR jest doprowadzić w ciągu dekady do rozwoju technologii, która pozwoli na umieszczenie robota w każdym domu. Patrzenie na świat oczami STAIR - a daje nową perspektywę, a właściwie nowy wymiar. Kiedy konstruuje się robota, wyposaża się go czasem w dodatkowe sensory, których człowiek nie posiada. Jednym z takich sensorów jest skaner laserowy. Roboty używają go do rozpoznawania trójwymiarowych kształtów przed sobą. Widząc, gdzie pada promień laserowy i wykonując obliczenia, robot wylicza trójwymiarową pozycję i widzi obiekt naokoło. Jednak takie zobaczenie obiektu to zaledwie cząstka wyzwania. STAIR musi jeszcze obiekt rozpoznać, jeśli ma wejść z nim w interakcję. Sztuczna inteligencja to coś więcej niż stworzenie sprytnego robota. To zastosowanie aplikacji, takich jak w Internecie, by robot zaczął myśleć, a nawet rozumować jak człowiek. Profesor Daphne Koller stosuje sztuczną inteligencję, by nauczyć komputer rozumieć kontekst. Profesor uważa, że system komputerowy sam z siebie jest dość tępy. Nie wie rzeczy, które są oczywiste dla człowieka, dlatego wszystko, co system wie, to jest to, co człowiek mu powie. Lub raczej to, czego sam się nauczy dzięki zobaczeniu wystarczającej liczby przykładów. Ponadto w programie: Gry video to nie tylko zabawa. To fenomen globalny, inna kultura. Jednak dla niepełnosprawnych graczy ten krajobraz może być niemożliwie skomplikowany. Poznamy paru twórców gier, którzy chcą to zmienić. Zastanowimy się także nad wirtualnym światem 3 - D on line. Czy rzeczywiście jest potrzebny? Autorzy programu pokażą nowy trend, który niewykluczone, że zmieni nasz pogląd na temat straty czasu przed komputerem.

Czas trwania:27 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Serial/Serial dokumentalny

Tropem nieznanego w telewizji