Gra liczb. Arvo Pärt

1998

Arvo Pärt to jeden z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów muzyki religijnej. Artysta dzieli się z widzami uwagami na temat technik wykonawczych, opowiada o procesie twórczym i o swojej muzyce.

Czas trwania:60 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Film dokumentalny

Gra liczb. Arvo Pärt w telewizji

Opis programu

Tytułową grą liczb jest zapis nutowy - szereg umieszczonych na pięciolinii znaków graficznych odzwierciedlających wysokość dźwięków, ich wartość rytmiczną i względny czas trwania. Arytmetyka? Byłby nią, gdyby ciągu symboli nie ożywiał duch tworzącego dzieło artysty. Takiego jak P"rt. Arvo P"rt urodził się w 1935 roku w Paide w Estonii. Studiował kompozycję u Heino Ellera w konserwatorium w Tallinie, następnie, przez ponad dziesięć lat zajmował się w radiu reżyserią dźwięku. W roku 1980 wyemigrował do Wiednia, potem przeniósł się do Berlina, w którym mieszka i tworzy do dziś. Pierwsze utwory, takie jak "Perpetuum mobile" z 1963 roku i późniejsze o pięć lat "Credo" były bliskie neoklasycyzmowi. Podczas pracy w radiu zapoznał się z technikami i środkami stylistycznymi awangardy. Przejął niektóre z nich. Owocem nowych doświadczeń były, między innymi dzieła "Tabula rasa", "Dies irae" i "Missa sillabica". Przez dłuższy czas P"rt nie komponował. Studiował muzykę średniowieczną i tworzył własny, idywidualny styl oparty na diatonice, klarowności, prostocie i pewnej surowości formy, na nastroju wyciszenia i kontemplacji. Dźwiękowy obraz nowej muzyki przypomina swą strukturą brzmienie dzwonu, stąd określenie "tintinnabuli" - od łacińskiego "dzwonki" przyjęte przez kompozytora jako nazwa owego stylu. Należą do niego utwory: "Te Deum", "Stabat Mater", "Sieben Magnificat Antiphonen" oraz "Silouans Song". Zwłaszcza dokonania dojrzałego okresu twórczości zjednały P"rtowi miano jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów muzyki religijnej - z ducha, doświadczenia, najgłębszego przeżycia. W październiku 1998 roku w Kościele Ojców Dominikanów w Poznaniu odbyły się dwa koncerty estońskiego twórcy. Niektóre z przedstawionych wówczas utworów wykonywano w Polsce po raz pierwszy. P"rt był gościem profesorów i studentów poznańskiej Akademii Muzycznej, znalazł także czas na udzielenie obszernego wywiadu Mariuszowi Grzegorczykowi. Kompozytor dzieli się z widzami uwagami na temat technik wykonawczych, opowiada o procesie twórczym i o swojej muzyce.