Kreacje z lat 20. XX w. są wyrafinowane i wyzywajace. Brokat, cekiny i dym z papierosa podkreślają dekadencję tamtych lat. Klimat znany z obrazów Tamary Łempickiej zobaczysz w kinie.
Przygotowując się na bal w stylu retro proponujemy zainspirować się hollywoodzkim przepychem, jak w dwóch ekranizacjach "Wielkiego Gatsby'ego” lub skromną, ale swojską elegancją z polskiej komedii kryminalnej "Halo Szpicbródka, czyli ostatni występ króla kasiarzy" z 1978 r. O kostiumy w tych trzech filmach zadbali wybitni projektanci.
Oskarowe produkcje
Do zrealizowanej w 1974 r. ekranizacji powieści Francisa Scotta Fitzgeralda, w której główne role zagrali Robert Redford i Mia Farrow, stroje zaprojektowała Theoni V. Aldredge. Stworzyła kreacje oddające ducha lat 20. – suknie z frędzlami i cekinami, jedwabne koszule, eleganckie garnitury z wysokim stanem oraz kapelusze. Jej projekty były subtelne i eteryczne. Inaczej niż w ekranizacji z 2013 r., w której Gatsby'ego zagrał Leonardo DiCaprio. Ta zrealizowana została z przepychem i współczesną ekspresją. Podkreślała to dynamiczna muzyka oraz bajeczne stroje, które zaprojektowała Catherine Martin. Ona również została laureatką Oscara.
Polska rewia
Stylizacje w polskim filmie o ostatnim kasiarzu, który kupił upadającą rewię „Czerwony młyn” nie ustępują tym hollywoodzkim. W PRL było biednie, a mimo to Irena Biegańska z Władysławem Wigurą doskonale przypomnieli modę lat 20. XX w. Maksymalnie wykorzystali dostępne w Polsce Ludowej materiały – cekiny, strusie pióra i kabaretki. Zaprojektowane przez artystów suknie oraz eleganckie garnitury, w tym perfekcyjna stylizacja Piotra Fronczewskiego, idealnie wpisują się w estetykę sprzed stu lat. Być może są skromniejsze niż te zza oceanu, ale bezbłędnie oddają klimat przedwojennej Polski. Warto zobaczyć, co znaczyło glamour za żelazną kurtyną.
Anita z „Czerwonego młyna”:
Sukienka z frędzlami lub cekinami to podstawa. Może być czarna, biała lub w kolorze szampana, ale koniecznie na ramiączkach. Ważne, aby miała prosty krój i lekkie odcięcie w biodrach. Makijaż rewiowy jest ostry, usta podkreśla czerwona szminka, a oczy eyeliner, sztuczne rzęsy i smokey eye.
Robotę robią dodatki, czyli długi naszyjnik z pereł, opaska z piórami lub kryształami oraz długie rękawiczki. Na nogi nałóż czarne (koniecznie!) kabaretki i buty na obcasach zapinane na pasek. Fred obdarował ukochaną Anitę (Gabriela Kownacka) złotym łańcuszkiem nad kostkę.
Tancerka miała bardzo modną w latach 20. XX w. fryzurę na „chłopczycę".
Fred Kampinos, zakochany kasiarz:
Szpicbródka był bardzo elegancki, co robiło wrażenie na kobietach, dlatego postaw na trzyczęściowy garnitur z kamizelką. Może być beżowy w klimacie polskiego retro. Do tego jasna koszula z delikatnym wzorem, krawat lub muszka. Fred nosił klasyczny kapelusz fedora, kieszonkowy zegarek na łańcuszku, poszetkę i eleganckie buty z lakierowanej skóry. Pamiętaj, że Piotr Fronczewski w roli Szpicbródki miał uroczy cienki wąsik. Warto zadbać o taki detal.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź TeleMagazyn.pl codziennie. Obserwuj TeleMagazyn.pl