Lęk pierwotny
Primal Fear, USA 1996
Arogancki i cyniczny prawnik podejmuje się obrony dziewiętnastolatka oskarżonego o zabicie arcybiskupa. Gdy odkrywa mroczne tajemnice duchownego, zaczyna wierzyć w niewinność swojego klienta.
Reżyseria:Gregory Hoblit
Czas trwania:129 min
Kategoria wiekowa:
Gatunek:Film/Thriller
Lęk pierwotny w telewizji
Galeria
Richard Gere
jako Martin Vail
Laura Linney
jako Janet Venable
Edward Norton
jako Aaron Stampler
John Mahoney
jako John Shaughnessy
Alfre Woodard
jako sędzia Miriam Shoat
Frances McDormand
jako dr Molly Arrington
Hallie D'Amore
Charakteryzacja
Jeffrey Sacino
Charakteryzacja
Margaret E. Elliott
Charakteryzacja
Tom Lucas
Charakteryzacja
Michael Chapman
Zdjęcia
Betsy Cox
Kostiumy
Opis programu
Emocjonujący film, łączący elementy dramatu sądowego, trzymającego w napięciu thrillera i ciekawego studium psychologicznego. Jeden z najlepszych amerykańskich obrońców postanawia reprezentować w sądzie interesy ubogiego, skromnego chłopaka oskarżonego o morderstwo arcybiskupa. Błyskotliwego, odnoszącego same sukcesy adwokata właściwie nie obchodzą kolejni klienci i ich sprawy, dla niego liczy jedynie spektakularne zwycięstwo, a co za tym idzie ogromne zainteresowanie mediów. Tym razem jednak to nie kariera okaże się najważniejsza. Oskarżycielką w głośnym procesie jest była uczennica i kochanka obrońcy, która zamierza za wszelką cenę pokonać swego przeciwnika. Film pokazuje zakulisowe rozgrywki adwokatów walczących o własne interesy, demaskuje ludzkie słabości i wady amerykańskiego systemu prawnego. Za podstawę scenariusza posłużyła bestsellerowa powieść Williama Diehla, specjalizującego się w tematyce sądowej. "Lęk pierwotny" wyreżyserował debiutujący na dużym ekranie Gregory Hoblit, wielokrotny zdobywca nagrody Emmy, twórca znany dotychczas z produkcji telewizyjnych, jak popularne seriale "Nowojorscy policjanci", "Posterunek przy Hill Street", "Prawnicy z Miasta Aniołów". Na uwagę zasługują zdjęcia znakomitego operatora Michaela Chapmana, którego nazwisko kojarzy się przede wszystkim ze współpracą z Martinem Scorsese ("Taksówkarz", "Ostatni walc", "Wściekły byk"). Muzykę skomponował James Newton Howard nominowany do Oscara za filmy "Ścigany", "Książę przypływów", "Junior". Rolę oskarżonego zagrał młody debiutant Edward Norton wybrany spośród wielu kandydatów uczesniczących w przesłuchaniach w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Wielkiej Brytanii. Martin Vail (Richard Gere) to jeden z najbardziej znanych i wziętych chicagowskich obrońców w sprawach kryminalnych. Arogancki i cyniczny bardziej interesuje się kreowaniem w mediach własnej osobowości, niż dociekaniem prawdy i walką o sprawiedliwość. Kiedy zostaje zamordowany arcybiskup Chicago, Rushman, Vail podejmuje się obrony oskarżonego, widząc w głośnej sprawie kolejną szansę na zdobycie sławy i zaszczytów. W pobliżu miejsca zbrodni zostaje schwytany członek chóru kościelnego, 19 - letni Aaron Stampler (Edward Norton). Na jego ubraniu stwierdzono ślady krwi, jest więc głównym podejrzanym o dokonanie zbrodni. Przebywającego w areszcie Aarona odwiedza Vail, proponując ubogiemu i nieśmiałenu młodzieńcowi bezpłatną obronę. Oskarżony przez cały czas utrzymuje, że nie popełnił morderstwa. Początkowo obrońca kieruje się jedynie własnymi interesami, jednak z czasem zaczyna wierzyć w niewinność swego klienta i zamierza to udowodnić. Vail odkrywa mroczne tajemnice z przeszłości arcybiskupa. Sprawa zatacza coraz szersze kręgi, ale obrońca jest bliski rozwiązania zagadki. Jednak szyki psuje mu równie ambitna i zacięta jak on młoda prawniczka Janet Venable (laura Linney), jego była uczennica, z którą miał romans.