Pociąg

Polska 1959

Jerzy jedzie pociągiem pospiesznym nad morze, gdzie oczekuje go żona. Podróż spędza w towarzystwie Marty. Oboje stopniowo zbliżają się do siebie. Tymczasem w pociągu dochodzi do morderstwa.

Reżyseria:Jerzy Kawalerowicz

Czas trwania:94 min

Kategoria wiekowa:

Gatunek:Film/Film psychologiczny

Pociąg w telewizji

Galeria

Pociąg (1959) - Film
Pociąg (1959) - Film
Pociąg (1959) - Film
Pociąg (1959) - Film
Pociąg (1959) - Film
  • Pociąg (1959) - Film
  • Pociąg (1959) - Film
  • Pociąg (1959) - Film
  • Pociąg (1959) - Film
  • Pociąg (1959) - Film
  • Lucyna Winnicka

    jako Marta

  • Leon Niemczyk

    jako Jerzy

  • Teresa Szmigielówna

    jako żona adwokata

  • Zbigniew Cybulski

    jako Staszek

  • Helena Dąbrowska

    jako konduktorka

  • Aleksander Sewruk

    jako adwokat

  • Jan Laskowski

    Zdjęcia

  • Jerzy Kawalerowicz

    Reżyseria

  • Wiesława Otocka

    Montaż

  • Jerzy Lutowski

    Scenariusz

  • Jerzy Kawalerowicz

    Scenariusz

  • Ryszard Potocki

    Scenografia

Opis programu

Występują: Lucyna Winnicka, Leon Niemczyk, Teresa Szmigielówna, Zbigniew Cybulski, Ignacy Machowski, Aleksander Sewruk, Witold Skaruch, Kazimierz Wilamowski i inni "Ten film mówi o głodzie, o tęsknocie uczuć, niekoniecznie zresztą miłosnych. Dziewczyna odczuwa niedosyt życia, u mężczyzny - pod jej wpływem - rodzi się poczucie samotności. Każdy człowiek jest w pewnym sensie niezadowolony z tego, co ma, i zostawia sobie jakąś furtkę, jakąś niejasną perspektywę. Tą tęsknotą uczuć zostali obdarzeni wszyscy bohaterowie "Pociągu". Nastąpił niejako podział jednego melodramatu na wiele osób" - mówił przed laty o swoim filmie Jerzy Kawalerowicz. W jego słowach brzmi daleki pogłos tego, co Witkacy nazywał "metafizycznym nienasyceniem". Nieustanna świadomość jakiegoś braku, poczucie trudnego do określenia niespełnienia - jakże to odmienne problemy od tych, które zaprzątały umysły i wrażliwość twórców szkoły polskiej. A przecież to głównie oni decydowali o kształcie polskiego kina pod koniec lat pięćdziesiątych. Trudno się też dziwić krytykom, którzy film Kawalerowicza umieszczali na marginesie lub nawet w opozycji do najważniejszych nurtów rodzimej kinematografii. Nie oznacza to, że "Pociąg" przyjęto nieżyczliwie. Wręcz przeciwnie. Recenzenci rozpisywali się o "wirtuozerskim popisie realizacyjnym", "wnikliwych portretach psychologicznych bohaterów", czy "nadaniu banalnym zdarzeniom wymiaru uniwersalnego". Dostrzegano też niepokojący klimat moralnej dwuznaczości, podkreślano przewrotne potraktowanie problemu winy i kary. Nie brakowało też opinii, że "Pociąg" to portret społeczeństwa "w pigułce". Ludzki mikrokosmos złożony z reprezentatywnych przedstawicieli różnych grup wiekowych i zawodowych. Jeśli przyjąć ten model interpretacji, to wnioski nie będą budujące. W ujęciu Kawalerowicza bowiem zbiorowość cechują przede wszystkim indolencja, głupota, okrucieństwo, a nade wszystko agresywna bezmyślność. W tym kontekście "Pociąg" antycypuje takie filmy, jak "Szpital Przemienienia" i "Wodzirej". Fabuła utworu jest prosta. W wagonie sypialnym spotykają się ksiądz i kobieciarz, młoda para i niedobrane małżeństwo, lekarz i adwokat, księgowy i meteorolog. W ciągu jednej nocy między pasażerami nawiązują się luźne i przypadkowe związki. Stopniowo poprzez banalne rozmowy zaczynają przezierać wewnętrzne dramaty bohaterów, ich lęki, obsesje, urazy. Nagle wszystkich elektryzuje wiadomość, że w pociągu znajduje się morderca. Film otrzymał Nagrodę im. Georgesa Meliesa, a Lucyna Winnicka - nagrodę za najlepszą kreację kobiecą na XX Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji.

Powiązane artykuły