T-Mobile Nowe Horyzonty 2017. Kino Protestu nową sekcją na festiwalu [ZDJĘCIA]

Krzysztof Połaski
fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe
Chcesz zmieniać siebie i świat czy jest Ci wszystko jedno? Jak reagujesz na zjawiska budzące twój sprzeciw? Walczysz o to, na czym ci zależy? Jak daleko jesteś gotowa/gotów posunąć się w tej walce? To pytania, jakie stawiają autorzy filmów nowej sekcji festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty: KINO PROTESTU. Sens rewolty, jej formy i konsekwencje będą osią tegorocznej edycji wydarzenia.

W epoce gwałtownych nacjonalistycznych zwrotów i cichych antyliberalnych rewolt (Brexit), którym towarzyszy fala największych od lat demonstracji - by wymienić tylko polskie i amerykańskie marsze kobiet, wielkie antyrządowe manifestacje w Bukareszcie czy Sao Paulo, czy też studenckie bunty we Francji i RPA; chcemy przyjrzeć się związkom Kina i polityki. Kina i terroru. Kina i protestu. Zadać pytanie o to, na czym naprawdę polega rewolucyjny potencjał filmowego medium i kiedy rzeczywiście kamera staje się narzędziem walki – mówi Małgorzata Sadowska, kuratorka sekcji KINO PROTESTU.

Jakie filmy zostaną w niej zaprezentowane? Dzieła kinowych rewolucjonistów, radykałów formy i gestu, w tym Masao Adachiego, któremu słowo ”Akcja!” kojarzyło się z partyzanckim wezwaniem do działania. Reżyser nie tylko filmował w latach 70. działania Ludowego Frontu Wyzwolenia Palestyny, ale zamienił kamerę na karabin i wstąpił w szeregi uchodzącej za organizację terrorystyczną Japońskiej Czerwonej Armii, by w Libanie walczyć po stronie LFWP. Nakręcony po przeszło trzydziestu latach milczenia "Prisoner/Terrorist" (Yûheisha – Terorisuto, 2007), którego bohater wzorowany jest na postaci Kôzô Okamoto, odpowiedzialnego między innymi za masakrę na lotnisku w Tel Avivie w 1972 roku; to rozliczenie z tamtym okresem życia.

Kino buntuje się nie tylko przeciwko zjawiskom politycznym i ideologiom, nie zgadza się także z powszechną komercjalizacją sztuki, walczy o prawo do autorskiej wizji. Jak wybitny kanadyjski dokumentalista Sylvain L'Espérance, który w trwającym aż 285 minut "Pokonać noc" (Combat au bout de la nuit, 2017) ucieka się do siły poezji, aby oddać ożywczą moc przebudzenia odruchów solidarności, jaką przyniósł ekonomiczny i polityczny kryzys w Grecji. Podobnie Mary Jirmanus Saba w nagrodzonym nagrodą FIPRESCI na ostatnim Berlinale "Uczucie silniejsze niż miłość" (Shu'our akbar min el hob, 2017), wracając do zapomnianych strajków w libańskich fabrykach tytoniu i czekolady, przywołuje rewolucyjnego ducha kina lat 70., zastanawiając się nad wywrotowym potencjałem współczesnego kina.

Kultura i rozrywka

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

W obrębie samego kina znaleźć możemy ruchy kontestacyjne – kolektywy artystyczne, które ponad kult autorstwa przedkładały potrzebę solidarnego współdziałania. Jednym z ważniejszych przykładów takiej kolektywnej twórczości jest film "Daleko od Wietnamu" (Loin du Vietnam, 1967 - film pokażemy w odrestaurowanej wersji) – wybitny, silny, spójny wielogłos, klasyczny przykład kina zaangażowanego, nawet propagandowego; dzieło siedmiorga reżyserów: Agnès Vardy, Jean-Luca Godarda, Chrisa Markera, Alaina Resnaisa, Williama Kleina, Jorisa Ivensa, Claude’a Lelouche’a. Wraz z tym seansem przywołamy pytania o to, na ile kino może wpływać na rzeczywistość, a także o granice artystycznych kompromisów dokonywanych w imię ideowej jednomyślności.

Potencjał twórczego kolektywu testować będziemy za sprawą przygotowywanych przy okazji festiwalu warsztatów. Sekcja KINO PROTESTU jest bowiem dla nas pretekstem, by zaprosić naszych widzów do dzielenia się z nami własnymi emocjami, doświadczeniami, frustracjami i gniewem. Chcemy włączyć was do współtworzenia tegorocznej odsłony wydarzenia - jego identyfikacji wizualnej. Pod okiem Kobasa Laksy, artysty sztuk wizualnych, mistrza kolażu, powstaną plakaty promujące 17. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty.

T-Mobile Nowe Horyzonty 2017 odbędzie się w dniach 3 - 13 sierpnia we Wrocławiu

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Wymyśliła podły sposób, by zniewolić Alego! Aynur też posuwa się do perfidii

Wymyśliła podły sposób, by zniewolić Alego! Aynur też posuwa się do perfidii

Hakan odchodzi, Feyyaz się droczy, a Alper ma kłopot. Wszystko się wyda?

Hakan odchodzi, Feyyaz się droczy, a Alper ma kłopot. Wszystko się wyda?

Wróć na telemagazyn.pl Telemagazyn