ORŁY 2018 - KOMENTARZ
Powiedzmy sobie szczerze, „Cicha noc” i Piotr Domalewski rozbili bank. Nie dziwię się reżyserowi, że pod koniec już zwyczajnie odbierało mu mowę. Zdeklasował wszystkich konkurentów, zresztą słusznie, bo „Cicha noc” to nie tylko brawurowy debiut, ale autentyczny oraz wzruszający film, pokazujący jak naprawdę wygląda Polska. Poza tym Domalewski nikomu nie wbija tam żadnej szpilki, tylko z nieukrywaną czułością przygląda się rodzinie, która może i pozornie się rozpada, lecz tak naprawdę będzie razem na dobre i złe.
„Cicha noc” triumfowała w kategoriach NAJLEPSZY FILM, NAJLEPSZA REŻYSERIA (Piotr Domalewski), NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA (Dawid Ogrodnik), NAJLEPSZE ZDJĘCIA (Piotr Sobociński junior), NAJLEPSZY SCENARIUSZ (Piotr Domalewski), NAJLEPSZY DŹWIĘK (Jerzy Murawski, Kacper Habisiak i Marcin Kasiński), NAGRODA PUBLICZNOŚCI, NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA (Arkadiusz Jakubik), NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA (Agnieszka Suchora) oraz ODKRYCIE ROKU (Piotr Domalewski). To naprawdę robi wrażenie!
Przypomnijmy, że "Cicha noc" to koprodukcja telewizji CANAL+, co oznacza, że już wkrótce wszyscy ci, którzy przegapili film w kinach, będą mieli szansę, aby nadrobić tę zaległość i samemu się przekonać, czy rzeczywiście jest to tak udany obraz.
Największym przegranym tegorocznych Orłów okazał się „Pokot”, więc Agnieszka Holland nie miała tęgiej miny, co uchwyciła na jednym z ujęć kamera realizatorów. Na szczęście doceniono film „Twój Vincent”, który nagrodzono w kategoriach NAJLEPSZA SCENOGRAFIA oraz NAJLEPSZY MONTAŻ. Jak widać, film animowany również może być doceniony za scenografię - w końcu na dobrą sprawę mamy tutaj do czynienia z tradycyjnym filmem, który później "namalowano".
Ogromnie mnie cieszy nagroda za NAJLEPSZĄ GŁÓWNĄ ROLĘ KOBIECĄ dla Magdaleny Boczarskiej za „Sztukę kochania. Historię Michaliny Wisłockiej”. Wielka rola i po prostu życiówka Boczarskiej. Mam nadzieję, że ten film to dopiero początek współpracy duetu Maria Sadowska & Magdalena Boczarska, bo widać, że panie dogadują się bez słów. Są wręcz stworzone do wspólnej pracy! Mocno trzymam kciuki za kolejne projekty. „Sztuka kochania”, a właściwie JIMEK, dostała nagrodę również za NAJLEPSZĄ MUZYKĘ.
Nagrodę w kategorii NAJLEPSZY FILM DOKUMENTY otrzymał Piotr Stasik za „21 x Nowy Jork”, co zaskoczeniem nie jest. To był zdecydowany faworyt tej kategorii. Natomiast trochę rozczarowała nagroda w kategorii NAJLEPSZY FILM ZAGRANICZNY. „The Square” na tle konkurentów wydaje mi się filmem najbardziej zachowawczym i wręcz wykalkulowanym pod nagrody. Moje serduszko biło dla „Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie”.
Bałem się o nagrodę w kategorii NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY, ale na szczęście obyło się bez kontrowersji i Orzeł powędrował do jedynego słusznego nominowanego, czyli drugiego sezonu serialu „Wataha” HBO. Mam apel do włodarzy stacji: nie śpieszcie się, ale dajcie nam trzeci sezon. Oby tylko był równie dobry!
Nagrodę najlepszego filmu 20 lat Polskich Nagród Filmowych otrzymał „Pianista” Romana Polańskiego, a sam reżyser został przywitany owacjami na stojąco. Zresztą podobnie oklaskiwano Jerzego Stuhra, który otrzymał nagrodę za osiągnięcia życia. Wygłoszenie laudacji przez Macieja Stuhra to był jeden z najbardziej wzruszających momentów gali.
Do gali Orły 2018 trudno mieć zastrzeżenia. Maciej Stuhr sprawdził się jako prowadzący i chociaż nie zabrakło ogromnych aluzji politycznych, to było naprawdę zabawnie i przede wszystkim trafnie. Chociaż pewnie oburzeni i obrażeni się znajdą. Cóż, trudno.
Orły 2018 są już historią. Dominacja „Cichej nocy” z jednej strony mnie cieszy, bo to świetny film, do którego sam wielokrotnie będę wracać, ale też trochę martwi. Wyobrażam sobie, jaką presję będzie teraz czuć Domalewski przed realizacją drugiego pełnego metrażu. Poprzeczka została zawieszona bardzo, ale to bardzo wysoko.
Krzysztof Połaski
Tekst został pierwotnie opublikowany 26 marca 2018 roku.
ORŁY 2018 - WYNIKI
ODKRYCIE ROKU
- Piotr Domalewski za najlepszą reżyserię filmu „Cicha noc"
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
- Matthew Button, Piotr Dominiak, Maria Duffek, Rafał Waltenberger , „Twój Vincent"
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
- Agnieszka Suchora, „Cicha noc"
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
- Akadiusz Jakubik, „Cicha noc"
NAGRODA PUBLICZNOŚCI WYŁANIANA PRZEZ UŻYTKOWNIKÓW WIRTUALNEJ POLSKI
- „Cicha noc", reż. Piotr Domalewski
NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
- „21 x Nowy Jork", reż. Piotr Stasik
NAJLEPSZA MUZYKA
- Radzimir Dębski, „Sztuka Kochania"
NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
- „The Square", reż. Ruben Ostlund, Szwecja/Niemcy/Francja/Dania
NAJLEPSZY DŹWIĘK
- Jerzy Murawski, Kacper Habisiak, Marcin Kasiński, „Cicha noc"
NAJLEPSZY SCENARIUSZ
- Piotr Domalewski, „Cicha noc"
NAJLEPSZY MONTAŻ
- Dorota Kobiela, Justyna Wierszyńska, „Twój Vincent"
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
- Piotr Sobociński jr, „Cicha noc"
NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
- „Wataha", sezon 2, reż. Kasia Adamik, Jan P. Matuszyński
NAGRODA 20-LECIA POLSKICH NAGRÓD FILMOWYCH ORŁY WYŁONIONA W PLEBISCYCIE LEGALNEJ KULTURY
- „Pianista", reż. Roman Polański
NAJLEPSZE KOSTIUMY
- Cristobal Pidre, Florence Scholtes, Małgorzata Zacharska, „Maria Skłodowska-Curie"
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
- Dawid Ogrodnik, „Cicha noc"
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
- Magdalena Boczarska, „Sztuka kochania"
NAGRODA ZA OSIĄGNIĘCIA ŻYCIA
- Jerzy Stuhr
NAJLEPSZA REŻYSERIA
- Piotr Domalewski, „Cicha noc"
NAJLEPSZY FILM
- „Cicha noc", reż. Piotr Domalewski
