Jak powstał festiwal w Opolu? Tu rodziły się gwiazdy, a publiczność płakała, słuchając Kory czy Jana Pietrzaka. To warto wiedzieć o KFPP

Karolina Głogowska
KFPP w Opolu kiedyś i dzisiaj
KFPP w Opolu kiedyś i dzisiaj TVP/AKPA
KFPP Opole to polski festiwal muzyczny, który odbywa się od 1963 roku. Przez ponad sześćdziesiąt lat opolska scena była świadkiem spektakularnych debiutów, narodzin wielkich gwiazd oraz przełomowych momentów w historii Polski. A jak to się wszystko zaczęło? Niewiele osób wie, że początkowo uznano pomysł stworzenia festiwalu za żart...

Spis treści

Jak powstał festiwal w Opolu?

KFPP powstał z inicjatywy dwóch dziennikarzy, Jerzego Grygolunasa oraz Mateusza Święcickiego, którzy pracowali w Programie III Polskiego Radia. Pragnęli oni powiewu nowości w dość skostniałym repertuarze radiowym i marzyli o promocji młodych twórców. Szybko się okazało, że ich marzenia podziela Karol Musioł, ówczesny burmistrz Opola. Twórcy KFPP chcieli ponadto, by nowe utwory od razu były konfrontowane z publicznością, a ten schemat najlepiej sprawdza się podczas koncertów na żywo. Co ciekawe, formuła festiwalu wydawała się tak innowacyjna, że początkowo uznano ten pomysł za żart!

Amfiteatr w Opolu
Amfiteatr w Opolu
materiały prasowe TVP

Dlaczego KFPP odbywa się w Opolu?

Jak już wspomnieliśmy, jednym z twórców festiwalu był burmistrz Opola, dlaczego jednak dziennikarze radiowi wyruszyli z pomysłem właśnie do niego? Jerzy Grygolunas był wielkim miłośnikiem Opola. Samo miasto leżało na terenach należących do Ziem Odzyskanych i kojarzyło się z nową epoką w historii Polski. Uznano, że to idealne miejsce dla nowatorskiego festiwalu.

Kiedy zaczął się festiwal w Opolu?

Pierwszy KFPP odbył się w dniach 19-23 czerwca 1963 roku. Odbyło się wówczas 15 koncertów, w których wystąpiło ponad stu wykonawców. Nagrodzono 37 utworów. Jednym z dziennikarzy i krytyków muzycznych, obecnych na festiwalu, był wówczas Jerzy Waldorff. To właśnie z jego ust padły słowa, które potwierdziły, że pomysł na KFPP był strzałem w dziesiątkę:

Muszę powiedzieć jako muzyk i jako krytyk, że dawno nie miałem do czynienia z audytorium, które by reagowało na muzykę tak trafnie, tak celnie, z takim smakiem i jednocześnie z taką kulturą, jak Opole. (...). Każde miasto ma jakiś swój tytuł, który zazwyczaj dodaje się do nazwy, żeby je scharakteryzować. Chciałbym, żeby Opole miało tytuł: Opole – stolica piosenki polskiej.

Kto wygrał pierwszy festiwal w Opolu?

Główna nagroda na pierwszym KFPP została przyznana utworowi „Okularnicy". Choć dziś kojarzymy go raczej ze Sławą Przybylską, w 1963 roku na festiwalu zaśpiewała go Kazimiera Utrata. Nagrodzeni zostali twórcy: Jarosław Abramow i Agnieszka Osiecka. Pozornie niewinna piosenka o okularnikach miała podtekst polityczny. Nie uszło to uwagi prężnie działającej w PRL cenzurze. Agnieszce Osieckiej kazano nawet zmienić słowa. Początkowo brzmiały one: „Potem żyją na wsi w mieście, za te polskie tysiąc dwieście”. Cenzura kazała podnieść autorce przychód rzeczonej pary do dwóch tysięcy złotych. Sama Osiecka otrzymała w Opolu za wygraną cztery tysiące złotych, co było wówczas ogromną kwotą.

Kultura i rozrywka

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Oczywiście nie był to jedyny raz, kiedy cenzura miała uwagi do utworów granych w Opolu. W końcu polscy artyści byli mistrzami w przemycaniu podtekstów politycznych.

Debiuty na festiwalu w Opolu

Przez lata opolska scena stała się miejscem wielu wokalnych i artystycznych odkryć. Obserwowaliśmy na niej narodziny wielu gwiazd. Kto debiutował w Opolu? To właśnie w trakcie pierwszej edycji festiwalu, w 1963 roku odkryto Ewę Demarczyk. Młodziutka, bo 22-letnia wówczas piosenkarka brawurowo wykonała kultową już dzisiaj „Karuzelę z Madonnami". W Opolu rozbłysły gwiazdy takich wykonawców, jak Karin Stanek, Czesław Niemen, Maryla Rodowicz czy Edyta Geppert.

Bohdan Łazuka podczas opolskiego występu
Bohdan Łazuka podczas opolskiego występu
materiały prasowe TVP

Festiwal w Opolu i historia

Opolska scena była nie tylko świadkiem muzycznych odkryć, ale również ważnych momentów historycznych. To tutaj Kora odśpiewała w 1980 roku „Boskie Buenos", będące wyrazem tęsknoty za innym światem. W 1981 roku „Żeby Polska była Polską" Jana Pietrzaka stało się hymnem rozkwitającego ruchu solidarnościowego. W 1983 roku Izabela Trojanowska trafiła na listę osób "niepożądanych w PRL" za wykonanie w Opolu „Pieśni o cegle". Z kolei „Wypijmy za błędy" Ryszarda Rynkowskiego zostało uznane w 1989 roku za komentarz po pierwszych wolnych wyborach.

Dziś młodzi, polscy artyści mają zdecydowanie szersze pole do promocji swojej twórczości niż opolska scena. Nie zmienia to jednak faktu, że chętnie i tłumnie przybywają na festiwal, gdzie wciąż czeka na nich wspaniała publiczność. A to w końcu dla niej grają i śpiewają.

Festiwal Opole - baner do tekstów

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź TeleMagazyn.pl codziennie. Obserwuj TeleMagazyn.pl

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na telemagazyn.pl Telemagazyn