"Mama Rosa". Brud, smród, ubóstwo i korupcja [RECENZJA]

Krzysztof Połaski
fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe
Filipiny oczami Brillante Mendozy to jedno z ostatnich miejsc na ziemi, gdzie chcielibyście się znaleźć. Gdy patrzę na obraz Manili wyłaniający się z filmu „Mama Rosa”, to wiem jedno – stolica Filipin to w głównej mierze miejsce zapomniane przez Boga, gdzie dosłownie walczy się o przetrwanie, a wolność i życie ludzkie da się przeliczyć na pieniądze. Brud, smród, ubóstwo i korupcja.

Rosę (Jaclyn Jose) poznajemy w momencie, gdy robi duże zakupy w supermarkecie. Najpierw wykłóca się o drobne, których z braku bilonu nie chce jej wydać kasjerka, a następnie w asyście syna dźwiga ciężkie siatki. Wiadomo, hajs się musi zgadzać, tym bardziej, że Rosa sama prowadzi mały sklepik i manko nie jest pożądane. Szybko się okazuje, że Rosa – poza asortymentem widocznym na półkach – handluje także towarem spod lady, a mianowicie lodem, czyli narkotykami. Trzyma je w małym pudełeczku, wraz z pieniędzmi i listą dilerów oraz klientów, co się na niej zemści, gdy pewnego deszczowego wieczoru – wraz z drzwiami – do jej domu wejdzie policja. Układ będzie prosty: chcesz żyć, to musisz dać żyć innym, więc wykupne niskie nie będzie.

Mendoza snuje swoją opowieść niemal w dokumentalnym tonie; kamera trzyma się blisko bohaterów, jest roztrzęsiona, część ujęć jest niewyraźna, celowo źle wykadrowana, abyśmy jeszcze bardziej pogrążali się w atmosferze niepokoju. W wizji reżysera Manilą rządzi strach, to rzeczywistość wypruta z jakiejkolwiek nadziei – bohaterowie wiedzą, że nic lepszego w życiu już ich nie spotka, są pogodzeni z losem i chcą jedynie żyć.

CZYTAJ TAKŻE:

To ponura wizja współczesnego świata, który odarto z dobra oraz uczciwości. Prawie każdy w „Mama Rosa” ma coś na swoim sumieniu, jak policjanci, którzy za wszelką cenę muszą dostać łapówkę i zrobią wiele, by swój cel osiągnąć. Zwierzchnicy dobrze wiedzą o procederze, ale są jego beneficjentami, więc takie zasady gry im odpowiadają.

Kultura i rozrywka

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

W tym wszystkim przeraża obraz dzieci, które są biedne, sponiewierane oraz wyzyskiwane. Nazywane są pedziami, a w rękach dorosłych stanowią jedynie zabawki. Są ich prywatnymi służącymi, będącymi do dyspozycji na każde skinienie. Tyle, że taka rola im odpowiada, a właściwie musi odpowiadać, bo mają co jeść i dostają pieniądze, a nie leżą na chodniku i wąchają klej. Walka o przetrwanie zaczyna się już od najmłodszych lat.

Ważny jest obraz rodziny, jaki wyłania się z filmu Mendozy. Mimo wszystko mamy do czynienia z familią, która bez względu na okoliczności oraz różne niesnaski, jest wspierająca. Członkowie rodziny są gotowi zrobić oraz poświęcić dla bliskich wiele – w ich mniemaniu cel uświęca środki.

„Mama Rosa” to fascynująca i wciągająca opowieść o biedzie, rodzinie i niemożliwej do zatrzymania spirali zła. Każdy czyn niesie ze sobą konsekwencje, z którymi jednak trudno się liczyć, gdy na szali jest własna wolność. Zło goni zło, a dobro już dawno zostało wyparte. Żeby nie zostać na lodzie, trzeba handlować lodem.

Ocena: 7/10

Krzysztof Połaski

[email protected]

"MAMA ROSA" - DATA WEJŚCIA FILMU DO OGÓLNOPOLSKIEJ DYSTRYBUCJI NIE JEST ZNANA

Reżyseria: Brillante Mendoza

Scenarzysta: Troy Espiritu

Producent: Brillante Mendoza, Loreto Larry Castillo

Montażysta: Diego Marx Dobles

Operator: Odyssey Flores

Muzyka: Teresa Barrozo

Scenograf: Harley Alcasid, Dante Mendoza

Obsada: Jaclyn Jose, Julio Diaz, Felix Roco, Andi Eigenmann, Kristofer King, Mercedes Cabral, Jomari Angeles, Maria Isabel Lopez

Recenzja została pierwotnie opublikowana 12 października 2016 roku i powstała w ramach relacji z 32. Warszawskiego Festiwalu Filmowego.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Wymyśliła podły sposób, by zniewolić Alego! Aynur też posuwa się do perfidii

Wymyśliła podły sposób, by zniewolić Alego! Aynur też posuwa się do perfidii

Hakan odchodzi, Feyyaz się droczy, a Alper ma kłopot. Wszystko się wyda?

Hakan odchodzi, Feyyaz się droczy, a Alper ma kłopot. Wszystko się wyda?

Wróć na telemagazyn.pl Telemagazyn