Przed laty mieścił się tu sierociniec, w którym spędziła dzieciństwo 37-letnia dziś Laura. Po trzydziestu latach kobieta wraca do tego miejsca. W starym odrestaurowanym dworze zamierza wraz z mężem Carlosem, który jest lekarzem, urządzić dom opieki dla dzieci specjalnej troski.
Małżonkowie mają adoptowanego 7-letniego syna Simona, cierpiącego na nieuleczalną chorobę. Carlos podaje mu lekarstwa, które jego zdaniem skutecznie hamują rozwój choroby. Przybrani rodzice bardzo kochają Simona i robią wszystko, by zapewnić mu szczęśliwe dzieciństwo. Chłopiec nie wie, że został adoptowany, nie wie też nic o swojej chorobie.
Spokój i harmonię w domu burzy pojawienie się pewnego dnia starszej kobiety przedstawiającej się jako Benigna Escobaro. Podaje się za pracownicę pomocy społecznej i rozmawia o Simonie, którego akta adopcyjne właśnie dostała. Przerażona Laura nie chce żadnej pomocy, wręcz wyprasza kobietę z domu. Tej nocy Benigna buszuje w ich ogrodzie ze szpadlem, ale spłoszona ucieka. Tymczasem Simon staje się coraz bardziej nieznośnym i trudnym dzieckiem. Dręczą go nocne koszmary, opowiada o swoich sześciu nowych przyjaciołach, którzy regularnie go odwiedzają.
Carlos uspokaja żonę, że kiedy dzieci przyjadą do sierocińca, syn zapomni o swoich niewidzialnych kolegach. Ale chłopak wybucha jeszcze większą agresją, Wyrzuca Laurze, że jest kłamczuchą, bo zataiła przed nim, że nie jest jego prawdziwą matką. Dowiedział się o tym od swojego przyjaciela Tomasa, który ponadto przepowiedział mu rychłą śmierć. W domu dochodzi do budzących grozę wydarzeń. Pojawia się Tomas w worku na głowie i atakuje Laurę, która jest bliska obłędu.
Życie rodziny zamienia się w istny horror, kiedy na przyjęciu dla dzieci inaugurującym otwarcie sierocińca, Simon nagle znika. Poszukiwania w całym domu nie przynoszą rezultatów. Laura podejrzewa, że ukrył się w jaskini nad morzem. Próbuje ratować syna, ale zaskakuje ją przypływ. Policjanci nie znajdują jednak ciała dziecka. Współpracująca z policją psycholożka Pilar sugeruje, że zniknięcie Simona może mieć związek z niedawnym pojawieniem się tajemniczej Escobar, która, jak zostało ustalone, wcale nie jest pracownicą pomocy społecznej.
- Arcydzieło! Trzyma w napięciu od samego początku do końca** - "Time Magazine".
"Sierociniec" jest pełnometrażowym debiutem Juana Antonia Bayony. Został zrealizowany pod czujnym okiem producenta Guillerma del Toro, reżysera m.in. "Kręgosłupa diabła" i "Labiryntu Fauna".
-Kiedy przeczytałem "Sierociniec", wiedziałem że mam do czynienia z czymś wyjątkowym. Scenariusz Sergio G. Sáncheza był najlepszym, jaki udało mi się przeczytać od wielu lat - mówił del Toro. Katalończyk Juan Antonio Bayona, reżyser filmów krótkometrażowych oraz niezliczonych wideoklipów, nie epatuje krwią i przemocą. Jego film to rzadki i szczególny gatunek horroru poetyckiego. Inaczej niż większość dzisiejszych filmów z tego gatunku rozkłada akcenty. To coś więcej niż horror.
"Sierociniec" piątek 27 lutego, godz. 22:50, TVP 2
"Sierociniec" piątek 27 lutego, godz. 22:50, TVP 2
(//www.telemagazyn.pl/aktualnosci/recenzje/38325,sierociniec-film-recenzja-opinie-ocena,id,t.html)**
